جستجو
چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴ حزب تمدن > اخبار > روحاني: با زور و عصبانيت نمي‌توان كسي را به مسير ديگري هدايت كرد
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
روحاني: با زور و عصبانيت نمي‌توان كسي را به مسير ديگري هدايت كرد


به گزارش عصرايران، حسن روحاني طي سخناني در مراسم بهره برداري از طرح توسعه بندر و اسكله شهيد بهشتي چابهار، اظهار كرد: در اين روز به ياد ماندني كه سفراي كشورهاي مختلف، علما و مسئولين و مردم چابهار در استان سيستان و بلوچستان حضور دارند فاز اول بندر شهيد بهشتي چابهار در ايام فرخنده ميلاد پيامبر و همچنين ميلاد امام صادق افتتاح مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: شرايط منطقه اي ما از گذشته يك قدم بهتر است. عده‌اي فكر مي‌كردند منطقه ما منطقه جنگ است. منطقه نزاع است و منطقه برخورد شيعه و سني است و نيز منطقه برخورد افراطيون و مردم خوب اين سرزمين است و سرزمين حضور قدرت هاي خارجي و دخالت هاي آنها است اما از همه اينها يك قدم فاصله گرفته ايم.

رئيس‌جمهور تاكيد كرد: مردم اين منطقه نشان دادند كه بين مذاهب مختلف و اقوام مختلف در اين سرزمين فاصله‌اي وجود ندارد. در اين راستا علماي شيعه سني، نخبگان، روشنفكران چه در ايران و چه در كشورهاي منطقه گامهاي بلندي برداشتند.

رئيس قوه مجريه همچنين بيان كرد: آنچه براي ما مهم است اينكه همه بايد به فكر همبستگي، اتحاد و منافع بيشتر در اين منطقه باشيم. راهي جز اعتدال وجود ندارد. افراطي گري و خشونت به هر نامي كه باشد و در هر كشوري كه باشد پايانش ويراني، خسارت و نابودي است.

روحاني با بيان اينكه سرآغاز اعتدال باور همديگر است گفت:بايد همديگر را به رسميت بشناسيم. بايد مردم منطقه منافع كشورهاي همسايه و مردم ديگر را به رسميت بشناسند و اقوام، فرهنگ و قوميتها را زير چتر فرهنگ ملي كشورهاي منطقه به رسميت بشناسند.

رئيس‌جمهور ادامه داد: مذاهب هم بايد همديگر را به رسميت بشناسند، به زور، با عصبانيت و با شعار و خشونت هيچ كس را نمي توان از مسيري به مسير ديگر هدايت كرد. اگر كسي فكر مي كند دين و مذهبش بهتر است بايد با عملش نشان دهد نه با زبان.

وي تصريح كرد: در عين حال بايد اعتقادات ديگران را محترم شمرده و به رسميت بشناسيم تعادل سرآغاز وحدت و همبستگي است واعتدال راهي است كه مارا به تعامل سازنده وگسترده مي رساند.

رئيس دستگاه اجرايي همچنين اظهار كرد: در اين منطقه هيچ كشوري نمي‌تواند مدعي شود كه من قدرت برتر هستم و بايد كشورهاي ديگر تسليم و تابع من باشد. ابر قدرتها هم نتوانستند اين كار را انجام دهند. هيچ قدرت منطقه‌اي هم قادر نخواهد بود. بايد قبول كنيم قدرت ما در قدرت منطقه است نه تك تك كشورها.

رئيس‌جمهور با اشاره به اهميت تعامل‌هاي فرهنگي و اجتماعي ميان كشورهاي منطقه خاطر نشان كرد: براي تعامل بين كشورها توجه به فرهنگ و سياست نقش بالايي دارد. فرهنگ‌هاي ما در اين منطقه به يكديگر متصل است. از مديترانه تا آفريقا، از ايران تا اقصي نقاط آسيا داراي فرهنگ ريشه‌داري هستيم.

وي ادامه داد: اقتصاد هم در اين ميان نقش بسيار مهمي بر عهده دارد. بايد اقتصاد كشورها را به هم متصل كنيم. براي ايجاد وحدت بايد راه‌هاي تجاري و پيوستگي دانشگاه ‌ها و نخبگان را حفظ كنيم. امروز هم از پيوستگي حمل و نقل صحبت مي كنيم؛ چه حمل و نقل دريايي، چه ريلي، چه جاده‌اي و چه حمل و نقل هوايي. اگر كشورها به هم متصل شوند به هم احساس نياز پيدا مي كنند.

روحاني درادامه صحبتهايش خاطر نشان كرد: درست است كه ما همواره از ضرورت بي نيازي صحبت مي كنيم اما چنين نيازي كه بين ما وحدت ايجاد كند، مقدس است، چراكه همه ما به انس فرهنگي و محبت نياز داريم. محبت چيزي است كه همه كشورها نيازمند آن هستند. در اقتصاد هم ما به هم نياز داريم. اگر كشوري فكر كند از نظر علم وصنعت به سايرين بي نياز است، حتما اشتباه كرده است.

وي همچنين گفت: اگر كشورهاي مختلف بتوانند در جاده، ريل و بندر همديگر را كنار هم يابند و منافع مشتركشان را دريابند، باعث ايجاد وحدت و امنيت مي شود. امنيت تنها با قدرت نظامي به دست نخواهد آمد. اگر همه كشورهاي اسلامي كنار هم بوديم، منافع مشترك را احساس مي كرديم و اين منافع مشترك ما را به يكديگر متصل مي كرد.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه بندر چابهار مي‌تواند كشورهاي منطقه را به يكديگر متصل كند، گفت: اين بندر مي تواند منافع مشترك مردم منطقه را تامين كند. ارزش چابهار در سايه وحدت و امنيتي است كه مردم سيستان و بلوچستان ايجادش كردند. اگر سيستان و بلوچستان ناامن باشد، چابهار اهميتش را از دست مي دهد. بنابراين اولين تشكر من از تمام اقوام و مذاهبي است كه در اين منطقه زيست مي كنند. احساس امنيت را مردم به وجود مي آورند.

وي در بخش ديگري از اين سخنراني اظهار كرد: ساليان درازي است كه ما با كشورهاي شرقي‌مان همزيستي مسالمت آميزي داريم. گاهي در منطقه غرب و شمال مشكلاتي داشته‌ايم اما با شرق كشور كمتر به مشكل خورده‌ايم. رابطه ايران با هندوستان، پاكستان، ازبكستان، قرقيزستان و ساير كشورهاي همسايه ما در شرق و جنوب شرقي رابطه‌اي خوب و براساس تعامل ها است.

روحاني همچنين گفت: ما معتقديم اگر در منطقه مشكلي وجود دارد با گفت‌وگو قابل حل و فصل است. نه نياز به اسلحه و نه نياز به دخالت‌هاي قدرت هاي بزرگ جهاني داريم. خودمان با وحدت و گفت‌وگو مي توانيم مشكلاتمان را حل كنيم.

وي سپس يادآور شد: ترانزيت يكي از مواردي است كه از طريق موقعيت ايجاد در چابهار مي تواند كشورهاي حاشيه‌اي آفريقايي و اسيايي را به آسياي مركزي و اروپاي شمالي متصل كند. اولين قدم اين بود كه در بندر چابهار ظرفيت لازم براي رفت و آمد بار مسافرها ايجاد شود. خوشحاليم كه امروز فاز اول اين بندر افتتاح مي شود.

رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: در فاز اول كشتي‌هاي صد هزار تني مي توانند در اين بندر رفت و آمد كنند. از پنج اسكله دو تاي ان براي حمل و نقل كانتينري است كه براي ترانزيت منطقه اهميت دارد.

روحاني در ادامه سخنان خود گفت: همانطور كه وزير راه هم اشاره كرد بايد جاده‌اي كه بين چابهار و زاهدان وجود دارد را اصلاح كنيم و اين اولويت اول ما است و ثانيا بايد اين جاده به بزرگراه تبديل شده و باند دوم آن هم اصلاح شود.

وي افزود: مساله ديگر وجود خطوط ريلي است كه از طريق راه‌آهن چابهار را به ريل سراسري كشور متصل كنيم. از اينكه امروز مي‌شنويم 27 درصد اين پروژه راه‌آهن بين چابهار و زاهدان انجام شده خبر خوشي است اما در عين حال بايد تسريع كرده و در انتظار آن روز باشيم زيرا اين راه‌آهن جايگاه بندر چابهار را ارتقا داده و ظرفيت را بالا مي‌برد.

رييس‌جمهور همچنين بيان كرد: از اينكه محموله‌ها از طريق اين بندر بين پاكستان و افغانستان انتقال مي‌يابند به معني اتصال كشورهاي منطقه با هم است. ما از طريق چابهار مي‌توانيم به آسياي مركزي متصل شويم و حتي از طريق اتصال به گرجستان مي‌توانيم با اروپاي شرقي و شمالي هم ارتباط پيدا كنيم.

روحاني با بيان اينكه ترانزيت مي‌تواند تحول مثبتي براي اقتصاد باشد، گفت: مزيت هر بندر تجاري به اين است كه كسي كه از طريق آن بندر حمل و نقل را انجام مي‌دهد، راحت‌تر، ارزان‌تر و سريع‌تر كالاي خود را جابجا كند. اينكه بنادر ديگري هم در منطقه باشند ما استقبال مي‌كنيم.

رييس قوه مجريه با بيان اينكه هيچ وقت با انحصار مشكلات ما حل نخواهد شد، بيان كرد: با رقابت‌هاي منفي مسائل حل نمي‌شود، رقابت بايد مثبت و سازنده باشد تا بتوانيم به اهداف‌مان دست پيدا كنيم. اينكه در مورد مسائل محيط زيستي هم مطالعاتي انجام شده بسيار مهم است. به طور طبيعي هر چه دخالت انسان‌ها در طبيعت كمتر باشد به نفع همه انسان‌ها خواهد بود و به عنوان مثال كلوني مرجان‌ها كه از اين منطقه به منطقه ديگر منتقل شده از جمله مسائل محيط زيستي بسيار مهم است زيرا بزرگ‌ترين تصفيه‌كننده آب اقيانوس‌ها و درياچه‌ها مرجان‌ها هستند كه اين موضوع خبر بسيار خوبي است.

وي ادامه داد: اينكه تصميماتي اتخاذ شده تا به لحاظ قيمت براي پهلوگيري كشتي‌ها و انبارداري تخفيف قائل شوند كار بسيار درستي است. اين بندر بايد جاذبه بيشتري پيدا كند و كشورهاي منطقه تشويق شوند تا براي حمل و نقل از بندر چابهار استفاده كنند.

روحاني خاطرنشان كرد: امروز فرح و خوشحالي ما به خاطر پيشرفت اقتصادي در يك بندر نيست، تنها براي توسعه يك استان در ايران هم نيست از همه اينها مهم‌تر تعامل بيشتر و وحدت بيشتر بين كشورهاي منطقه است كه اتفاق مي‌افتد تا كشورهاي منطقه از طريق اين راه‌ها بتوانند با يكديگر ارتباط داشته باشند.

رييس‌جمهور در ادامه بيان كرد: تنها راه اصلي امنيت ما اين است كه در منطقه اتصالات اقتصادي، علمي و فرهنگي بين كشورهاي منطقه بيشتر شود و اين روز بسيار خوب در آذر سال 96 و دسامبر 2017 را به مردم ايران و مردم سيستان و بلوچستان و كشورهاي منطقه تبريك مي‌گويم.

وي افزود: از نيروي دريايي هم سپاسگزارم نه به خاطر كمك به چابهار، بلكه به خاطر ايجاد امنيت دريايي در اين منطقه كه نيروي دريايي توانسته در خليج‌فارس، درياي عمان، باب‌المندب و اقيانوس هند و به كمك ساير كشورها نقش ارزنده‌اي را براي امنيت دريايي منطقه ايفا كند و اين امنيت چابهار است كه چابهار در كنار خود نيروي دريايي را دارد كه اين نيرو حافظ امنيت آب‌ها و سواحل منطقه و كشتي‌ها و ناوچه‌هاي نيروي دريايي و همچنين كشتي‌هاي تجاري كشورهاي منطقه در برابر دزدان دريايي است و اين يكي از مزيت‌هاي ايران مي‌باشد.

روحاني در پايان گفت: البته نيروهاي دريايي در همه كشورهاي منطقه بايد در كنار هم باشند و براي امنيت بيشتر منطقه كمك كنند. لازم است از همه دست‌اندركاران اين طرح براي بندر چابهار و تامين مالي آن، مساعدت‌هاي كشور هند، صندوق توسعه ملي و قرارگاه سازندگي كه براي اجراي پروژه تلاش كردند تشكر كنم و توفيق بيشتر را از خدا خواستارم و از خدا هم بايد بخواهيم كه اين مساله براي ما و ملت‌هاي منطقه تكرار شود.

منبع: ايسنا
 
Copyright © 2013 - TAMADDON