جستجو
پنج شنبه - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۰ حزب تمدن > اخبار > فريب نخوريم/ دام ترامپ براي جنگ ايران و عربستان سعودي
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
فريب نخوريم/ دام ترامپ براي جنگ ايران و عربستان سعودي


عصر ايران؛ رضا غبيشاوي- بحران در روابط ايران و عربستان سعودي روز به روز بيشتر مي شود و به سمت برخورد نظامي حركت مي كند. اين بدترين اتفاق ممكن براي دولت و ملت دو كشور، كشورهاي منطقه و جهان است اما به نظر مي رسد به سود ترامپ (و نه لزوما آمريكا) و اسراييل باشد.

كوچكترين برخورد نظامي ميان ايران و عربستان سعودي، مي تواند جنگ تمام عيار ميان دو طرف و زمينه جنگ منطقه اي بزرگتري را ايجاد كند. جنگ ميان ايران و سعودي احتمالا محدود به دو كشور نخواهد ماند و كشورهاي ديگر خاورميانه را درگير خواهد كرد و دخالت قدرت هاي جهاني در منطقه را عمق خواهد بخشيد.

بعيد نيست نقشه ترامپ و نتانياهو اين باشد كه از طريق درگير كردن دو قدرت بزرگ منطقه اي - اسلامي (ايران و عربستان سعودي) و تخليه قدرت و تضعيف دو طرف، منافع ترامپ و اسراييل تامين شود.

فريب نخوريم/ دام ترامپ براي جنگ ايران و عربستان سعودي

 

در چنين جنگي هيچ طرفي پيروز مطلق نخواهد بود. نه عربستان سعودي و نه ايران قادر به حذف ديگري نخواهند بود در اين جنگ نه تهران سقوط مي كند نه رياض.

درجنگ ايران و عربستان، هم سلاح هاي آمريكايي فروش بيشتري خواهد داشت، هم منطقه ناامن، زمينه را براي تسويه حساب هاي منطقه اي فراهم مي كند هم اسراييل از تضعيف قدرت نظامي و اقتصادي دو قدرت بزرگ اسلامي خرسند و خشنود خواهد شد دو قدرتي ك دشمن سنتي اسراييل به شمار مي آيند.

پيش بيني مي شود در صورت بروز جنگ فارغ از شكست و پيروزي، زيرساخت هاي دو كشور آسيب جدي ببينند و اين موضوع آينده اقتصادي هر دو طرف را تهديد خواهد كرد.

عقلاي ايران، عربستان سعودي، منطقه و جهان بايد دخالت كنند و افراط گرايان و تندروها در دو طرف را از ورود به اين قمار بزرگ منع كنند.

عربستان سعودي به انبار سلاح و غرور و بي تجربگي تبديل شده و ايران نيز در بالاترين سطح از نفوذ سياسي و نظامي در منطقه در تاريخ معاصر قراردارد. برخلاف عقلانيت موجود در هيات حاكمه ايران، برخي در ايران با با انگيزه افراط گرايانه اعم از ملي و مذهبي افزايش تنش با سعودي ها را تشويق و چه بسا از جنگ با رياض هم استقبال و براي آن لحظه شماري كنند. بايد جلوي اينان را گرفت اگرچه  قطعا توان دفاعي ايران قدرت هرگونه مقابله با تجاوز نظامي را دارد و در اين راه، درنگ نخواهد كرد.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON