جستجو
پنج شنبه - ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹ حزب تمدن > اخبار > 15 دليل مخالفان و 15 دليل موافقان اشغال سفارت آمريكا
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
15 دليل مخالفان و 15 دليل موافقان اشغال سفارت آمريكا


عصر ايران؛ مهرداد خدير- امروز 13 آبان است و سي‌ و هشتمين سالروز اشغال سفارت آمريكا كه در ادبيات انقلابي و رسمي از آن به عنوان «تسخير لانه جاسوسي» ياد مي‌شود.

هر چند روي كار آمدن دونالد ترامپ در آمريكا و موضع گيري‌هاي او عليه توافق هسته‌اي و تهديد به جنگ و استفاده از تعبير مجعول براي خليج فارس احساسات ضد آمريكايي در ايران را تهييج كرده و 13 آبان 96 را به نسبت سال هاي گذشته متفاوت ساخته است اما همچنان و پس از 38 سال درباره واقعه اشغال سفارت يا تسخير لانه يا گروگان‌گيري 444 روزه 52 تن از كاركنان سفارتخانه دو موضع كاملا متفاوت وجود دارد.

نخست به 15 فقره از توضيحات يا توجيهات طراحان يا موافقان مي پردازيم و سپس به 15 فقره از توضيحات و توجيهات مخالفان و منتقدان.

موافقان و طراحان بر اين 15 مورد دست مي گذارند:

1- اشغال سفارت تنها براي دو سه روز پيش بيني شده بود. استعفاي دولت موقت و حمايت صريح رهبري فقيد انقلاب و تعبير «انقلاب دوم» اما مسؤوليت را از دوش آنها برداشت و متوجه حكومت يا دولتِ شوراي انقلاب ساخت. در آن زمان شوراي انقلاب هم نقش پارلمان را ايفا مي كرد و هم نقش قوه مجريه و دولت را. به عبارت ديگر دانشجويان مسلمان پيرو خط امام مسؤول 72 ساعت اول هستند نه همه 444 روز.

2- چنان كه مرحوم مهندس بازرگان بارها گفته بود استعفاي او به خاطر واقعه 13 آبان 1358 نبود و پيش از آن نيز چند مرتبه استعفا كرده بود و در آن روز پذيرفته شد.

3- اگر اشغال سفارت گفتمان ليبرالي و دموكراتيك را در حاكميت به حاشيه برد چگونه است كه ابوالحسن بني صدر با همين گفتمان به رياست جمهوري رسيد و مهندس بازرگان و دوستان و همفكران او نماينده مجلس شدند؟

4- اگر اين اقدام مورد تاييد همگان نبود چگونه است كه حتي نهضت آزادي ايران كه به خاطر اشغال سفارت دولت را از دست داده بود بيانيه تاييدي صادر كرد و دكتر كريم سنجابي دبير كل جبهه ملي در گفت و گو با روزنامه اطلاعات در دي ماه 58 نيز حمايت كرد. تقريبا همه گروه ها و شخصيت هاي سياسي و سازمان هاي مختلف و كانون نويسندگان ايران حمايت كردند و يگانه افرادي كه علنا مخالفت كردند مرحومان بازرگان و مهدوي كني بودند.

5- بارها گفته شده كه انقلابيون نگران تكرار كودتاي 28 مرداد 1332 بودند. در خاطرات داريوش همايون وزير اطلاعات و جهانگردي دولت جمشيد آموزگار در گفت و گو با حسين دهباشي نيز آمده كه در ايران مخفي بوده و اميد داشته با دخالت آمريكا تغييرحكومت صورت پذيرد ولي وقتي خبر اشغال سفارت را در روز 13 آبان 58 شنيد قطع اميد كرد و تصميم به خروج غير قانوني گرفت.

6- اسناد منتشره تكذيب و انكار نشده است. در اين كه سازمان جاسوسي آمريكا در سفارتخانه ايستگاه جاسوسي داشته نيز ترديدي نيست. احسان نراقي هم در خاطرات خود گفته است كه بر پايه اسناد منتشره در سفارت آمريكا درمي يابد رقيب فدريكو مايور با سيا ارتباط داشته و روزنامه فرانسوي اسناد را منتشر مي كند و مايور به دبير كلي يونسكو مي رسد. بنابراين اتهام جاسوسي اگر هم متوجه همه نبوده اما به جانب برخي معطوف بوده است.

7- صرف مفتوح بودن سفارتخانه به معني حفظ رابطه خوب دو كشور نيست. ممكن بود سفارتخانه باز بماند ولي دو كشور در پايين ترين سطح رابطه داشته باشند.

8- بيانيه الجزاير كه براي حل موضوع صادر شد خارج از اراده دانشجويان بوده و مسؤوليت آن با دولت رجايي و مجلس اول است.

9- اگر حمله به سفارت و به گروگان گرفتن كارمندان آن نقض حاكميت يك كشور است ورود كماندوهاي آمريكايي به طبس هم غير قانوني بود و اين به آن در!

10- شروع كننده ماجرا آمريكا بود كه به شاه پناهندگي داد در حالي كه قول داده بودند چنين نمي كنند. اگر پذيرش شاه امري عادي و معمول بود چرا اين كار را با اسم مستعار انجام دادند و خبر رساني نكردند و شاه را در بيمارستان رواني بستري كردند تا قضيه لو نرود؟ پس، كنش و نقض عهد اوليه از جانب آمريكايي ها بود و اقدام دانشجويان واكنشي.

11- دانشجويان با اين اقدام ابزاري در اختيار حكومت قرار دادند و اگر نتوانستند از اين ابزار در چانه زني ها استفاده كنند يا مذاكرات عضو شوراي انقلاب با رييس دفتر كاخ سفيد در پاريس به نتيجه نرسيد مسؤوليت آن متوجه دانشجويان نيست.

12- اگر اقدام دانشجويان اشتباه بود چرا مردم فوج فوج در مقابل ساختمان سفارت تجمع و اعلام حمايت مي كردند در حالي كه سال ها بعد ديديم اين حمايت براي حمله به سفارت بريتانيا يا سعودي هرگزتكرار نشد و اشغال كنندگان را جامعه طرد كرد در حالي كه هسته اصلي اشغال سفارت بارها راي مردم را جلب كردند.

13- هدايت اين جريان با نماينده روحانيت راديكال بود و با اين كار توانستند گفتمان انقلابي روحانيت را بر گفتمان سنتي غلبه دهند و علت حمايت صريح و مكرر و مؤكد شخص رهبر فقيد انقلاب نيز همين غلبه گفتماني بود.

14- اگر اين اقدام اشتباه بود چرا آمريكا و سران كشورها پند گرفتند و سال ها بعد ديديم كه حُسني مبارك رييس جمهوري مصر از سفر به ايالات متحده اجتناب كرد و در مصر ماند.

15- شكست جيمي كارتر در دوره دوم را هم نشانه موفقيت اقدام خود مي دانند.

منتقدان و مخالفان نيز اين سياهه را ارايه مي دهند:

1- اشغال سفارتخانه كشوري ديگر نقض قوانين بين المللي است و اگر ديپلمات ها فعاليت هاي مغاير شئون ديپلماتيك انجام مي دادند بايد اخراج مي شدند نه اين كه به گروگان گرفته شوند. بدتر اين كه پايه سنتي غلط گذاشته شد و هر چند همان دانشجويان اصلاح طلب شدند اما مخالفان آنان به سفارتخانه هاي بريتانيا و سعودي حمله و اشغال كردند و رابطه با اين دو كشور قطع شد و در يك مورد همچنان ادامه دارد.

2- دولت بازرگان سقوط كرد و گفتمان ليبرالي به حاشيه رفت.

3- نقش اصلي در انقلاب 57 بر عهده روشن فكران شناخته شده بود اما با اين كار بازي به دست جوانان نامشهور و جريان هاي پوپوليستي افتاد.

4- در همان زمان قانون اساسي جديد در حال تصويب بود اما همه اذهان متوجه اشغال سفارت شد و رفراندوم قانون اساسي در حالي برگزار شد كه فضاي غالب گفتماني درباره قانون اساسي نبود.

5- دانشجويان بعد از حمله طبس گروگان ها را تحويل نهادهاي انقلابي دادند و از استقلال اوليه فاصله گرفتند.

6- اگر هدف بازپس گرفتن شاه بود پس از مرگ شاه در اوايل مرداد 59 موضوع بايد منتفي مي شد و في الفور گروگان ها را آزاد مي كردند. همان گونه كه درباره جنگ 8 ساله بر سر ادامه جنگ بعد از پازپس گيري بندرخرمشهر در سوم خرداد 1361 بحث مي شود در موضوع گروگان گيري هم اين سؤال وجود دارد كه بعد از مرگ شاه چرا ادامه يافت؟

7- شعار و ادعا و تهديد محاكمه گروگان ها عملي نشد و به جاي آن در الجزاير توافق كردند. همان گونه كه پايان جنگ نه با سقوط حزب بعث و پايان تنش هسته اي با برجام بود و اين نشان مي دهد انقلابيون پس از مواجهه با واقعيت هاي نظام بين الملل از ارمان هاي اوليه فاصله مي گيرند اما هزينه آن را مردم مي پردازند.

8- با قطع رابطه، جوانان ايراني امكان سفر را از دست دادند. در حالي كه در دهه 50 و تا پيش از سال 58 راه سفر طبقات متوسط به خارج از كشور و خاصه آمريكا باز شده بود و با اشغال سفارت پر هزينه و منحصر به طبقات متمكن شد.

9- منتقدان مي گويند بردن شاه به آمريكا بازي جمهوري خواهان بود تا كارتر را به دردسر بيندازند و امكان رياست جمهوري دوباره را از او بگيرند و اين اتفاق هم افتاد و 12 سال يا سه دوره پياپي كاخ سفيد را با رونالد ريگان و جرج بوش پدر در كنترل داشتند.

10- نگاهي به روزنامه هاي كيهان و اطلاعات در مهر و آبان 58 نشان مي دهد كه نيروهاي چپ فضا را در ايران راديكال كرده بودند و دانشجويان بي آن كه بدانند در زمين حزب توده بازي كردند.

11- بيانيه دانشجويان در تير 1359 به يك اطلاعيه حزبي مي ماند و درباره همه چيز نظر مي دهند و از اهداف اوليه كاملا فاصله گرفتند.

12- رفتارهايي چون افشاگري بر پايه اسنادي كه بعضا تنها نظرات گزارش دهندگان بود موجب گرفتاري هايي براي برخي شخصيت هاي سياسي شد و بدتر از همه اين كه اين دانشجويان به گفتمان شريعتي تعلق داشتند اما اسباب گرفتاري ناصر ميناچي از بنيان گذاران حسينيه ارشاد شدند كه دكتر شريعتي او را بسيار گرامي مي داشت.

13- اشغال سفارت موجب اضافه شدن شعار «مرگ برآمريكا» شد. در حالي كه در انقلاب 57 اين شعار به اين صورت سر داد نمي شد. «اين شاه آمريكايي اعدام بايد گردد» يا «چين، شوروي، آمريكا دشمنان خلق ما» يا «بعد از شاه نوبت آمريكاست» بود اما «مرگ بر آمريكا» نبود.

14- با اشغال سفارت دستگاه ديپلماسي ايران فلج شد و صدام حسين از اين فرصت سوء استفاده و جنگ را تحميل كرد.

15- دانشجويان تصميم خود را نه تنها با امام كه با اعضاي شوراي انقلاب هم در ميان نگذاشته بودند. در اين روز آيت الله خامنه اي و هاشمي رفسنجاني هم در سفر حج بودند.

از هاشمي رفسنجاني نقل مي شود كه بر روي پشت بام و در حال تماشاي منظره شهر بوديم كه خبر را شنيديم و تصور كرديم كاركمونيست هاست و بعد متوجه شديم كه اين بار بر خلاف دو نوبت قبل كار آنها نيست.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON