جستجو
جمعه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۵ حزب تمدن > اخبار > چرا ترامپ مي خواسته با روحاني ملاقات كند؟
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
چرا ترامپ مي خواسته با روحاني ملاقات كند؟


عصر ايران - در 6 روز گذشته انتشار خبر درخواست دونالد ترامپ براي ديدار و گفتگو با حسن روحاني در حاشيه نشست سالانه مجمع عمومي ملل متحد در نيويورك، دامنه دار شده و مثل توپي در فضاي سياسي و رسانه اي دو طرف در رفت و آمد است.

اين موضوع نخستين بار يكشنبه گذشته از سوي "بهرام قاسمي" سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران مطرح شد؛ به گفته اين مقام ايراني ترامپ در حاشيه نشست امسال مجمع عمومي ملل متحد اين درخواست را مطرح كرده است اما با پاسخ منفي طرف ايراني مواجه شده است.

يك روز پس از طرح اين موضوع، "سارا سندرز" سخنگوي كاخ سفيد در نشست خبري روزانه با خبرنگاران، اين موضوع را تكذيب كرد و به خبرنگاران پيگير قضيه گفت كه اين ادعا صحت ندارد.

اما در فرداي اين تكذيب، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا ادعاي مطرح شده از سوي همتاي ايراني خود را تاييد كرد و نشان داد ناهماهنگي بين كاخ سفيد ترامپ و وزارت امور خارجه تحت مديريت "ركس تيلرسون" تا چه ميزان است.

موضوع به همين جا ختم نشد و دو روز پس از اظهارات سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا روزنامه واشنگتن پست با انتشار گزارشي ضمن تاييد خبر درخواست ترامپ براي ديدار با روحاني از جزييات بيشتري در اين رابطه پرده برداشت.

اين روزنامه به نقل از يك مقام آگاه آمريكايي نوشت ركس تيلرسون وزير امور خارجه آمريكا در حاشيه نشست مجمع عمومي امسال از "امانوئل ماكرون" رييس جمهور فرانسه خواسته تا ميانجيگري كرده و موضوع درخواست ديدار و گفتگوي ترامپ با روحاني را به هيات ايراني حاضر در نيويورك انتقال دهد.

بر اساس گزارش اين روزنامه، ماكرون نيز چنين كرده اما با پاسخ منفي طرف ايراني مواجه شده و طرف ايراني به رييس جمهور فرانسه گفته كه فكر نمي كند دونالد ترامپ در پيشنهاد گفتگو صادق و جدي باشد.

به نوشته واشنگتن پست رييس جمهور آمريكا پيش از اين نيز از طرف فرانسوي خواسته بوده براي گفتگو با طرف ايراني ميانجيگري كند اما طرف ايراني اين پيشنهاد را رد كرده است.

اما ترامپ براي چه مي خواسته روحاني را ببيند؟ در حالي كه او در 10 ماه پس از استقرار در كاخ سفيد و حتي در دوران كارزار انتخاباتي با شديدترين لحن نسبت به اقدامات و سياست هاي جمهوري اسلامي ايران و برجام – كه ماحصل تلاش ديپلماتيك دولت روحاني است- مخالف خواني كرده است؟

چرا ترامپ مي خواسته با روحاني ملاقات كند؟

اين سوال با پاسخ مبهمي در گزارش واشنگتن پست مواجه است.

 بر اساس اين گزارش ترامپ مي خواسته در جريان ديدار با روحاني حرف ها و اظهارات تكراري خود در مخالفت با جمهوري اسلامي ايران و سياست هاي اين كشور در منطقه را به رييس جمهوري اسلامي ايران متذكر شده و به او بگويد دوره عادي سازي روابط واشنگتن – تهران كه در دوره باراك اوباما آغاز شده و به قرارداد برجام ختم شده، به پايان رسيده و در صورت عدم تغيير سياست هاي جمهوري اسلامي ايران، آمريكا آماده مقابله با ايران است.

اما مگر اين حرف ها و اظهارات و تهديدها در طي ماه هاي گذشته به كرات از سوي ترامپ و ديگر مقامات كابينه او درباره جمهوري اسلامي ايران گفته نشده كه حالا ترامپ مي خواسته در ملاقات دو به دو با روحاني همين مضمون تكراري را منتقل كند!

آن طور كه از گزارش واشنگتن پست بر‌ميايد ترامپ در ديدار با روحاني به دنبال طرح موضوع و پيشنهاد جديد و مسايلي از اين دست نبوده بلكه مي خواسته حرف ها و اظهارات به كرات گفته شده خود را به صورت حضوري و در ملاقات مستقيم با همتاي ايراني خود تكرار كند؛ ادعايي كه در صورت صحت و يا سقم دو وجه بيشتر ندارد:

1- در صورت صحت اين ادعا، اين درخواست و اين اقدام دولت آمريكا نيز در ادامه سياست ها و رويكردهاي به شدت مشوش و بدون استراتژي معين دولت ترامپ است كه نشان از عمق بي برنامگي و به ريختگي قوه اجرايي آمريكاست؛ چون ضرورتي نداشته و ندارد كه براي تكرار يك سري مواضع بارها گفته شده چنين درخواست ملاقاتي صورت بگيرد و با پاسخ منفي طرف ايراني مواجه شود؛ چون اين گونه از كيسه پرستيژ دولت آمريكا بدون فايده و هدف مشخص خرج شده است.

2- اما در صورت عدم صحت اين ادعا و در صورتي كه احتمالا هدفي نامشخص در پشت ارايه درخواست اين ملاقات بوده باشد؛ در اين صورت نيز ادعاها و شعارهاي 10 ماه گذشته دولت آمريكا درباره جمهوري اسلامي ايران زير سوال خواهد رفت و صداقت دولت ترامپ در اراده جدي در مقابله با جموري اسلامي ايران با ترديدها و سوال هاي اساسي روبرو خواهد شد و در اين ميان متحدان عرب و اسراييلي آمريكا در منطقه دچار ترديدهاي جدي  از قصد و نيت اصلي ترامپ براي ارايه درخواست ديدار با روحاني مي شوند؛ چون در صورتي كه هدفي پشت اين درخواست بوده باشد اين هدف به احتمال منطقي مي تواند  ارايه پيشنهاد يك معامله بوده باشد؛ چون تكرار تهديدها و مواضع گذشته كه نيازي به ملاقات رودررو ندارد.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON