جستجو
شنبه - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲ حزب تمدن > اخبار > ظريف: ادبيات ترامپ، غيرمناسب بود / بازگشت تحريم ها يعني بررسي خروج از برجام
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
ظريف: ادبيات ترامپ، غيرمناسب بود / بازگشت تحريم ها يعني بررسي خروج از برجام


وزير امور خارجه گفت: آنچه در صحبت‌هاي ديشب ترامپ مشهود بود، ادبيات غيرمناسب بود. اين ادبيات را در سخنراني او در مجمع عمومي سازمان ملل نيز شنيديم.

به گزارش عصرايران به نقل از ايسنا، محمدجواد ظريف در گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما، با اشاره به سخنراني رئيس‌جمهور آمريكا در سازمان ملل متحد و اظهارات جمعه شب وي، اظهار كرد: ادبياتي كه آقاي ترامپ به كار بردند، ادبياتي غيرمناسبي بود و ما اين ادبيات را در سخنراني ايشان در مجمع عمومي سازمان ملل كم و بيش شنيديم. تحليل‌هايي كه بعد از سخنراني وي در مجمع عمومي سازمان ملل توسط رسانه‌هاي آمريكايي انجام شد بخصوص بعد از اينكه رئيس‌جمهور ما سخنراني بسيار فاخر و بانزاكتي داشتند در اين راستا بود كه ترامپ با توجه به نوع ادبيات و مطالبي كه مطرح كرد، در مجمع عمومي ايران را پيروز كرده است.

ترامپ حرفي براي گفتن نداشت

وي به سخنراني جمعه شب ترامپ اشاره كرد و گفت: من از صبح امروز تحليل‌هايي كه در مورد صحبت‌هاي شب گذشته ترامپ در رسانه‌ها مطرح شده دنبال كردم و اكثريت اين تحليل‌ها بر اين نكته تاكيد داشت كه ترامپ حرفي براي گفتن نداشت. چراكه يكي از تحليلگران برجسته آمريكا در مطلبي نوشته بود: ترامپ نداشتن استراتژي خود را پشت پرده يكسري صحبت‌هاي صخيف و تند مخفي كرده بود.

ظريف افزود: آمريكايي‌ها در ۴۰ سال گذشته خود را در برابر ملت ايران قرار داده‌اند و در برابر اين ملت رفتار خصومت‌آميز داشته‌اند. مردم ما و مسئولان به هيچ وجه از صحبت‌هاي ترامپ تعجب نكردند. نوع نگاه غلط ايالات متحده به ايران حداقل داراي سابقه ۴۰ ساله است.

آمريكا هزينه انتخاب‌هاي غلط خود را مي‌دهد

وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به نقش آمريكايي‌ها در كودتاي ۲۸ مرداد و حمايت آنها از ديكتاتوريِ پيش از انقلاب گفت: آنها از همان ابتدا در مقابل ملت ايران ايستاده‌اند، از ديكتاتوري حمايت كرده‌اند و اكنون نيز هزينه انتخاب‌هاي غلط خود را مي‌دهند. آنها در ۴۰ سال گذشته در برابر ملت ايران قرار داشته‌اند و رفتار خصومت‌آميزي با ملت ايران داشته‌اند.

وزير امور خارجه كشورمان در ادامه صحبت‌هاي خود تصريح كرد: در برجام ذكر شده كه تنها مرجع رسيدگي و تعيين پايبندي ايران به تعهداتش در برجام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.

وي با بيان اينكه در برجام چارچوب نظارت آژانس بخصوص در بندهاي ۷۴ تا ۷۸ ضميمه يك برجام مشخص شده است و در آنجا قيد شده كه نظارت چگونه انجام شود، ادامه داد: در پروتكل الحاقي و پادمان نيز به اين موضوع اشاره شده كه نظارت چگونه انجام مي‌شود.

برجام يك سند محكم است/  ۹ ماه گذشته اتفاقي نيفتاده است

ظريف با اشاره به روند مذاكرات هسته‌اي تصريح كرد: مذاكرات هسته‌اي و برجام دو نكته را نشان مي‌دهد. در برجام همه مقررات مربوطه ديده شده است و اين نشان‌دهنده اين واقعيت است كه ما در جريان مذاكرات به آمريكايي‌ها اعتماد نداشتيم در حقيقت برجام براساس بي‌اعتمادي تدوين شده است نه اعتماد. برجام يك سند محكم است كه تمام موضوعات در آن ديده شده است.

وي ادامه داد: اگر شما به حرف‌هاي دوران مبارزاتي آقاي ترامپ توجه كنيد و نامه معروفي كه تعدادي از سناتورهاي آمريكايي در مورد برجام نوشتند آنها بر اين نكته تاكيد كردند كه برجام را پاره مي‌كنيم و يا با يك چرخش قلم برجام از بين مي‌رود ولي شما مي‌بينيد كه در ۹ ماه گذشته اتفاقي نيفتاده است و اين نشان‌دهنده استحكام برجام است.

آمريكا در هيچ شأنيتي نيست

وزير امور خارجه با بيان اينكه صاحب‌نظران بر اين نكته تاكيد مي‌كنند كه اگر آمريكا از برجام تخطي كند خود را منزوي مي‌كند، تصريح كرد: آمريكا در هيچ شأنيتي نيست كه بخواهد پايبندي ايران را تاييد كند.

وي با تاكيد بر اينكه برجام براساس بي‌اعتمادي كامل تدوين شده است، گفت: البته نمي‌گوييم كه برجام يك سند كامل است، برجام بد و بستان‌هايي را دارد و همانطور كه شما ديديد آقاي ترامپ در نطق شب گذشته‌شان نكاتي را در مورد برجام مطرح كردند و عصبانيت خود را از آن اعلام كردند. نكاتي نيز در اين سند هست كه مورد علاقه ما نيست و نكاتي نيز مورد علاقه آمريكايي‌ها نيست ولي همانطور كه گفتم اين سند براساس دقت و ريزبيني و همچنين براساس بي‌اعتمادي تدوين شده است و سند محكمي است كه تاكنون نتوانسته‌اند از آن عدول كنند.

صحبت‌هاي ترامپ سازگار با برجام نيست

اين ديپلمات ارشد كشورمان با بيان اينكه هم صحبت‌هاي شب گذشته ترامپ در مورد برجام و هم صحبت‌هايش در مجمع عمومي سازمان ملل با بندهاي ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام ناسازگار است، افزود: طبق آنچه كه در برجام آمده است مقامات دولت آمريكا نبايد اظهارات منفي عليه برجام داشته باشند.

وي با بيان اينكه صحبت‌هاي مطرح شده ناسازگار با برجام است و ما اين موضوع را قبلا به خانم موگريني مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرده‌ايم و در جلسات كميسيون مشترك برجام هم من و هم دوستانم اين موضوع را اعلام كرده‌ايم، تصريح كرد: ما اقدامات مناسب را در برابر اقدامات آمريكا انجام داده مي‌دهيم. هيات نظارت بر برجام چارچوب‌هاي لازم را براي برخورد با آمريكايي‌ها مشخص مي‌كند.

اشاره به انواع نقض ها در برجام

ظريف با بيان اينكه در برجام به انواع نقض‌ها اشاره شده از جمله نقض تخطي، نقض كوتاهي و نقض فاحش و براي هر يك از آنها در چارچوب كميسيون مشترك برجام و همچنين سياست‌هاي ايران اقداماتي تعريف شده است، در مورد خبري كه شب گذشته مبني بر نامه ظريف به موگريني منتشر شد، گفت: اين نامه اسفندماه سال گذشته نوشته شده بود و سايتي هم كه آن نامه را منتشر كرد اعلام كرده بود كه ايران اين نامه را دو ماه بعد از روي كار آمدن ترامپ نوشته است و اين نامه به كل اعضاي ۱+۵ بود.

وزير امور خارجه ايران ادامه داد: اين تنها نامه ما نبوده است و از تابستان سال گذشته تا دو هفته قبل ۹ نامه در مورد مواردي كه آمريكا در اجراي تعهداتي برجامي خود كوتاهي و يا تاخير داشته است، نوشته‌ايم.

نامه‌اي در مورد صحبت‌هاي اخير ترامپ خواهيم نوشت

وي با بيان اينكه "ظرف فردا و پس‌فردا نامه‌اي را در مورد صحبت‌هاي اخير ترامپ خواهيم نوشت"، گفت: البته شب گذشته ايران بيانيه‌اي را در مورد صحبت‌هاي ترامپ منتشر كرد و اين بيانيه در شوراي امنيت ثبت شد.

ظريف همچنين گفت: در اين نامه به موارد نقض ماده ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام اشاره خواهد شد و اين نامه به ثبت كميسيون مشترك برجام نيز خواهد رسيد و اين نامه‌ها نشان مي‌دهد كه برخلاف ادعاهاي ديروز ترامپ اين ايران بوده است كه تاكنون موارد متعددي از كوتاهي آمريكايي‌ها در اجراي تعهداتشان را ثبت كرده است.

 ترامپ برازنده واژه «ياغي» است

وي در ادامه گفت‌وگوي خود در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه ترامپ از واژه ياغي عليه ايران استفاده كرد و نظر شما در اين ارتباط چيست، گفت: اگر قرار باشد از اين واژه‌ها استفاده شود بايد گفت كسي كه ملتزم به هيچ مقرره و قوانيني نيست و تعهدات بين‌المللي را زير پا مي‌گذارد شايد بيش از هر كس ديگري برازنده اين صفت است.

ترامپ بايد تعهدات دولت قبلي را رعايت كند

اين ديپلمات ارشد كشورمان با اشاره به اقدامات دولت ترامپ در زير پا گذاشتن تعهدات آمريكا از زماني كه مسووليت امور در اين كشور را برعهده گرفته، تصريح كرد: او از روزي كه مسئوليت رياست‌جمهوري را برعهده گرفته تقريباً هر تعهدي كه دولت آمريكا به آن پيوسته بوده است را زير پا گذاشته است و اين تصور را دارد كه با تغيير يك دولت آن هم از مسير انتخابات مي‌تواند اين اقدامات را انجام دهند در صورتي كه اين تصور اشتباهي است و حتي وقتي در يك كشور انقلاب مي‌شود حكومتي كه جايگزين مي‌شود موظف است كه تعهدات حكومت قبلي را انجام دهد.

وزير امور خارجه كشورمان با برشمردن برخي از تعهدات داخلي و خارجي كه دولت ترامپ در اين مدت از آن خارج شده است، گفت: آنقدر اين اقدامات از سوي اين دولت صورت گرفته است كه ريچارد هاس رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا در مطلبي نوشت كه اگر دولت ترامپ يك دكترين در سياست خارجي داشته باشد آن، دكترين خروج است و از همه تعهدات خارج مي‌شود.

با سلاح شيميايي مخالفيم و آن را محكوم مي‌كنيم

ظريف همچنين در اين گفت‌وگو در پاسخ به ادعاي ترامپ مبني بر اينكه دولت سوريه عليه مردم كشورش از سلاح شيميايي استفاده كرده بود و ايران در برابر اين موضوع سكوت كرده است، تصريح كرد: ايران خود قرباني سلاح‌هاي شيميايي است و هرگونه استفاده از سلاح‌هاي شيميايي توسط هر كسي را محكوم مي‌كند و اين سياستي است كه ما همواره بر آن تاكيد داريم و در بالاترين سطح كشور اين سياست دنبال شده است.

اين ديپلمات ارشد كشورمان با بيان اينكه ايران نقش فعالي در خلع سلاح شيميايي سوريه داشته است، تاكيد كرد: البته ما همان موقع نيز گفتيم كه اين موضوع يك نقص دارد چراكه براساس اسنادي كه داشتيم مي‌دانستيم كه اين سلاح‌ها در اختيار گروه‌هاي تكفيري و تروريستي نيز در سوريه هست. ما اسناد اين موضوع را حتي در اختيار آمريكايي‌ها نيز قرار داديم و در همان موقع تاكيد داشتيم كه بايد اين گروه‌هاي تروريستي نيز خلع سلاح شوند و مي‌گفتيم خلع سلاح شيميايي در سوريه يك نقص دارد و آن اين است كه تمام سازوكارها متمركز بر خلع سلاح دولت سوريه شده است. در حالي كه گروه‌هاي تروريستي نيز بايد خلع سلاح مي‌شدند.

وزير امور خارجه در همين چارچوب تصريح كرد: زماني كه بحث اتهام استفاده از سلاح‌هاي شيميايي توسط دولت سوريه در خان شيخون مطرح شد، دولت آمريكا از اين اتهام براي حمله به سوريه استفاده كرد ما و چند كشور ديگر بر اين موضوع تاكيد كرديم كه بايد يك تحقيقات شيميايي وسيع در محل انجام شود و براساس آن تحقيقات مشخص شود كه واقعيت چيست و اينكه آيا در فرودگاه و پايگاه شعيرات آثاري از جابه‌جايي اين سلاح‌ها هست يا نه چراكه همانطور كه مي‌دانيد استفاده و نقل و انتقال سلاح‌هاي شيميايي آثار محيطي به جا مي‌گذارد كه قابل تشخيص است. در آن موقع متاسفانه كشورهاي غربي به ويژه آمريكا مانع از تحقيقات ميداني در محل شدند تا مشخص شود كه چه كسي و به چه نحوي از اين سلاح‌ها استفاده كرده است.

استفاده صدام از سلاح هاي شيميايي

وي با اشاره به استفاده صدام از سلاح‌هاي شيميايي در جنگ تحميلي عليه ايران تصريح كرد: در آن موقع وقتي به شوراي امنيت مراجعه مي‌كرديم يك جور با ما برخورد مي‌كردند و دبيركل وقت رفتار ديگري داشت. دبيركل در آن زمان حاضر شد كه شش بار تيم‌هايي را به منطقه جنگي بفرستد تا استفاده از سلاح‌هاي شيميايي توسط صدام را مورد بررسي قرار دهد. در موضوع خان شيخون ما وقتي اين درخواست را مطرح كرديم به ما گفتند كه خان شيخون در حال حاضر امن نيست و ما نمي‌توانيم تيم‌هايي را اعزام كنيم مگر در زمان جنگ تحميلي كه دبيركل تيم‌هايي را براي بررسي استفاده صدام از سلاح شيميايي به منطقه جنگي فرستاد آن منطقه امن بود؟

ظريف ادامه داد: دبيركل وقت سازمان ملل در گزارش‌هاي خود تاييد كرد كه صدام از سلاح شيميايي استفاده كرده است. ما در آن زمان هر چه به شوراي امنيت سازمان ملل مراجعه مي‌كرديم حتي به گزارش‌هاي دبيركل سازمان ملل در مورد استفاده صدام از سلاح‌هاي شيميايي توجه نداشتند و آمادگي نداشتند كه اين گزارش‌ها را بررسي كنند. آنها حتي حاضر نشدند در طول جنگ تحميلي يك بار عليه صدام موضع بگيرند. فقط يك بار شوراي امنيت در اين ارتباط بيانيه‌اي داد و گفت كه در جنگ از سلاح‌هاي شيميايي عليه سربازان ايراني استفاده شده است ولي هيچ اشاره‌اي نكرد كه اين سلاح‌ها توسط چه كسي استفاده شده و مسوول آن كيست. زماني كه عراق به كويت حمله كرد روزنامه نيويورك تايمز مطلبي را منتشر كرد و گفت در زمان جنگ ايران و عراق و موقعي كه صدام عليه ايران از سلاح‌هاي شيميايي استفاده كرده سي‌آي‌اي برنامه وسيعي داشته كه در اين ارتباط ايران را متهم كند.

ادعاي ترامپ عليه ايران/ ملت ايران فريب نمي خورند

وي در پاسخ به اين سوال كه شب گذشته ترامپ ادعاهايي را عليه ايران مطرح كرد ولي به جنايت آمريكايي‌ها در سرنگون كردن هواپيماي ايراني توسط ناو اين كشور اشاره‌اي نكرد،‌ گفت: يكي از بزرگترين جنايت‌هايي كه در جنگ تحميلي عليه ملت ايران صورت گرفت، حمله ناو آمريكايي به هواپيماي مسافربري ايراني با ۲۹۰ سرنشين بود. آمريكايي‌ها در ابتدا ادعا مي‌كردند كه هواپيماي جنگي را مورد حمله قرار داده‌اند و زير بار اين موضوع نمي‌رفتند كه يك هواپيماي مسافري را هدف قرار داده‌اند. بعد از اينكه اسناد اين موضوع مشخص شد و ما صوت مكالمه برج مراقبت با هواپيما را در صحن شوراي امنيت پخش كرديم با توجه به اينكه ديگر نمي‌توانستند اين موضوع را تكذيب كنند چاره‌اي نداشتند كه بگويند اشتباه كرده‌اند ولي ما يادمان نرفته است كه چند سال بعد فرمانده آن ناو توسط دولت آمريكا مدال شجاعت دريافت كرد.

وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به ديگر جنايت‌هاي آمريكا عليه ملت ايران گفت: ادعاهاي ترامپ در مورد احترام به ملت ايران نمي‌تواند كسي را فريب دهد.

 ترامپ شخصيت واقعي را نشان داد/ او نتوانست در چارچوب عمل كند

وي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه ترامپ شب گذشته الفاظي را در مورد ملت ايران به كار برد؛ ملت ايران ملت باتمدن و با غروري است ولي اين در حالي است كه چند ساعت قبلش در يك سخنراني ملت ايران را تروريست خطاب كرده بود و شما اين تعارض را چگونه مي‌بينيد؟ گفت: صحبت‌هاي چند ساعت قبلش نشان‌دهنده شخصيت واقعيت خود ترامپ است و صحبت‌هاي چند ساعت بعدش صحبت‌هاي رسمي بود كه به عنوان رئيس‌جمهور آمريكا مطرح كرد و يك تعداد آدم كه بيشتر فكر مي‌كنند متن آن سخنان را نوشته بودند در حالي كه در همان سخنراني رسمي نيز ترامپ نتوانست در چارچوب عمل كند و از عباراتي استفاده كرد كه براي مردم ايران كاملا زننده است.

وي با اشاره به متحدان ترامپ در منطقه گفت: متحدان او در منطقه ديكتاتورهاي معروف منطقه هستند. ترامپ روز بعد از انتخابات باشكوه رياست‌جمهوري در ايران به منطقه آمد و با يك تعداد حكام خودكامه كه توسط ملتشان انتخاب نشدند و ملت آنها هيچ‌وقت رنگ صندوق آرا را نديده است، رقص شمشير انجام داد. سپس اين فرد با اين ويژگي‌ها با آن الفاظ دولت و ملت ايران را خطاب مي‌كند.

واكنش ظريف به صحبت هاي ترامپ عليه سپاه

ظريف با اشاره به صحبت‌هاي ترامپ عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: سپاه عزيز همه مردم ايران و باعث افتخار همه مردم ايران است. مردم احساس مي‌كنند كه سپاه در كنار ارتش ضامن تماميت ارضي كشور بوده و است. سپاه از خود مردم است و بعد ما مي‌بينيم كه او از الفاظي در مورد آن استفاده مي‌كند كه شايسته خودش است.

چرا ترامپ نام خليج فارس را تغيير داد؟/ آيا به اشتباه از آن واژه استفاده كرد؟

اين ديپلمات ارشد كشورمان با بيان اينكه چند تعارفي كه ترامپ در مورد ملت ايران كرد و قطعا ملت ايران بيشتر از اينها شايسته‌اش است، هيچ توجهي را جلب نكرد و اين توهين‌ها بود كه مردم ايران را ناراحت كرد، افزود: ترامپ فردي است كه براي چندصد ميليارد دلار پول كه از كشورهاي منطقه به خاطر فروش سلاح‌هايش اخذ كرده و حتي به نظر مي‌رسد اين پول‌ها را به زور گرفته است چراكه قبل ازسفرش به رياض گفته بود كه اگر اين قراردادها را نمي‌پذيرفتند اين سفرها را انجام نمي‌داد و براي خوشامدگويي كساني كه سركيسه كرده است اسم تاريخي خليج فارس را به غلط استفاده مي‌كند و اين نشان مي‌دهد كه ترامپ از چه شخصيتي برخوردار است و به ساير مردم دنيا نيز نشان مي‌دهد كه او اهميتي براي واقعيت‌هاي منطقه، جغرافيا و تاريخ قائل نيست.

وي در پاسخ به اين سوال كه بعداً برخي تحليل كردند كه او به اشتباه از آن واژه استفاده كرده است، گفت: من احساس مي‌كنم براي خوشامد كساني كه از آمريكا خريدهاي بزرگ تسليحاتي كرده‌اند، اين عبارت را به كار برده است.

حصر قطر

ظريف ادامه داد: بعد از حصر قطر توسط چهار كشور عربي ترامپ چهار توييت كرد كه اين چهار توييت مي‌توانست زمينه‌ساز فاجعه بزرگي در منطقه ما شود. مي‌توانست علائم و نشانه‌هاي غلطي را به كشورهاي منطقه و برخي از جواناني كه امروز زمام امور را در اين كشورها برعهده دارند، بدهد و باعث فاجعه جديدي در منطقه شود چراكه قبلاً علائم غلطي براي اين افراد فرستاده شده و ما اكنون در پي اين علائم غلط ۳۰ ماه است كه شاهد فاجعه و كشتار در يمن هستيم و مردم يمن هنوز دارند هزينه اين علائم غلط و سياست‌هاي بلندپروازنه و تجاوزكارانه برخي از افراد تازه‌وارد به سياست در منطقه ما را مي‌دهند.

اين ديپلمات ارشد كشورمان تصريح كرد: اينها نشان‌دهنده وابستگي او به هزينه‌هاي سنگين تبليغاتي و شخصي است كه توسط برخي از كشورهاي منطقه صورت گرفته است.

مقررات داخلي آمريكا براي ما اعتباري ندارد/ اگر آمريكا تخلف كند ايران اقدام متقابل خواهد داشت 

وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه راهبرد ايران در مقابل رفتار آمريكا كه برخلاف گزارش‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، پايبندي كشورمان به برجام را اعلام نكرد، چيست؟ گفت: مقررات داخلي آمريكا براي ما اعتباري ندارد و موظف است در قالب برجام كه يك قطعنامه شوراي امنيت است عمل كند. ديشب خانم موگريني هم گفت برجام قابل پايان يافتن توسط هيچ يك از اعضا نيست.

وي ادامه داد: آنچه براي ما مهم است اين كه ايالات متحده متعهد است مواردي از تحريم ها كه اسقاط كرده را تمديد كند و اگر از اين‌ها تخلف كند ايران اقدام متقابل خواهد داشت و اين تصميم بر اساس تصميم هيات نظارت بر برجام خواهد بود. با وجود همه بدعهدي‌هاي آمريكا به لطف خدا و استقامت مردم خوب كشور از بسياري از امكانات كه بعد از برجام ايجاد شده از جمله باز شدن امكان فروش نفت و تعاملات بانكي و غيره استفاده كنيم. البته موارد نقض داشتند آمريكايي‌ها اما اين موارد به حدي نبود كه از نظر هيات نظارت بر منافع ايران از برجام تاثير زيادي بگذارد و نياز پيدا كند كه ايران درباره حضورش در برجام تصميم‌گيري كند.

اگر تحريم‌ها احيا شود، حق داريم درباره ادامه حضور در برجام يا خروج از آن تصميم بگيريم

وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: البته ما اين مساله را صراحتا هم در مذاكرات و هم بعد از آن در دو سال گذشته اعلام كرديم كه هر وقت احساس كنيم كه اقدامات طرف مقابل در لغو تحريم ها كافي نيست ايران انتخاب هاي خود را دارد كه يكي از اين انتخاب ها خروج از برجام است.

ظريف با تاكيد بر اين مطلب كه دوستان ما در داخل بايد توجه كنند كه ما از ابتدا بر اساس بدبيني برجام را مذاكره كرديم و بر همين اساس ساز و كار خروج مان از برجام در خود برجام آمده است افزود: اگر تحريم ها را مجدد احيا كنند و نتوانيم در حوزه نفت، گاز و كشتيراني و بازگرداندن اموال مان استفاده كنيم، اين خق را داريم كه درباره ادامه حضورمان در برجام تصميم بگيريم . از طرفي با حفظ تحقيق و توسعه شرايطي را فراهم كرديم كه اگر روزي به اين نتيجه برسيم كه به دليل خطاي راهبردي طرف مقابل كه ماندن در برجا به منفعت كشور نيست آن وقت شرايط ما از نظر هسته اي به گونه اي است كه بهتر از قبل و پيشرفته تر از آن برنامه صلح آميز هسته اي خود را ادامه مي دهيم.

سرنوشت قرار داد بوئينگ

وي درباره سرنوشت قرارداد بويينگ با آمريكا با توجه به سخنراني ترامپ اظهار كرد: از نظر ما مشكلي ندارد اگر دولت آمريكا مانع اين قرارداد شود، از تعهداتش در برجام تخلف كرده است.

ايستادگي در برابر آمريكا

ظريف درباره حمايت اروپا از برجام با بيان اين كه امريكا با سياست هايش خود را در دنيا منزوي و بي اعتبار مي كند افزود: رييس جمهور آمريكا با تصميماتش مي گويد كه توافق ها با آمريكا براي يك دوره اعتبار دارد و اين مساله را دنيا به خوبي مي فهمد و اين كه بايد در مقابل اين حركت ايستادگي كند. واكنش ديشب خانم موگريني و كشورهاي اروپايي به سخنان ترامپ فقط منحصر به برجام نيست بلكه آنها يك نگراني از رفتار دولت ترامپ دارند و عدم پايبندي به تعهدات بين المللي مي تواند براي نظم بين امللي مشكل ايجاد كند، البته يك امتياز هم براي است چون قبلا هر وقت آمريكا تصميم مي گرفت ما را تحريم كند اروپا حمايت مي كرد اما امروز اروپايي ها در برابر آمريكا ايستادند.

 اروپا منافع حيثيتي در برجام دارد/ اروپا تا كجا مقاومت خواهد كرد؟

وي در پاسخ به اين پرسش كه اروپا تا كجا مقاومت مي كند اظهار كرد: فعلا زياده‌خواهي‌هاي آمريكا را نپذيرفتند و آنها بايد براي خود تصميم بگيرند كه منافعشان در كجاست. اروپا هم منافع حيثيتي در برجام دارد و هم منافع يك روش چرا كه برجام يك روشي است كه براي اروپا اهميت دارد؛ ممكن است در فرهنگ سياسي آمريكا رسيدن به يك تفاهم بر سر يك مساله جايگاهي نداشته باشد چرا كه عادت دارند با زور به اهدافشان برسند و از اين رو برجام براي آمريكايي ها كمي سخت است. برجام از اولين حوزه هايي است كه در آن آمريكا در يك بده بستان واقعي وارد شد كه ترامپ آن را بي آبروترين قرارداد دولت آمريكا مي داند و اين نشانه تفكري است كه عادت كرده به تحميل.

ظريف ادامه داد: اروپايي ها هيچ كدام ابرقدرت در صحنه بين الملل نيستند اما كشورهاي موثري هستند كه روش ديگري را براي پيگيري منافعشان دنبال مي كنند و براي آنها ديپلماسي مهم تر از آن چيزي است كه براي آمريكا وجود دارد، ضمن آن كه اروپايي ها به منطقه ما نزديك ترند و دغدغه امنيتي دارند كه در اين منطقه آشوب جديد ايجاد نشود. بنابراين اروپايي ها علاوه بر منافع اقتصادي‌شان در روابط با ايران كه منافع متقابلي هم هست و امري بدي هم نيست، منافع سياسي و امنيتي و حيثيتي در تداوم برجام دارند.

وزير امور خارجه تاكيد كرد: ما در ماه هاي اينده مي بنيم اروپا تا كجا مقاومت مي كند در برابر زياده خواهي هاي آمريكا و اين نشان مي دهد كه برجام ادامه پيدا مي كند يا اروپا مي تواند در صحنه بين الملل نقش ايفا كند يا خير.

دفاع ما در حيطه صلاحيت و اختيار ماست

ظريف درباره توان موشكي ايران و آنچه به عنوان تهديد اين توان عليه كشور يا كشورهايي عنوان مي شود و نيز دليل مذاكره نكردن بر سر مسايل دفاعي اظهار كرد: ما تصميم گرفتيم فقط درباره موضوع هسته اي صحبت كنيم و همان موضوع هم 13 سال به طول انجاميد و به نوعي تصميم گرفتيم وارد بحث هاي ديگر نشويم. چه بسا اگر وارد اين موضوعات هم مي شديم به همان شكل در بحث هسته اي حقانيتمان را ثابت كرديم در اين مباحث هم به همين شكل عمل مي شود.

وي گفت: در ساير موضوعات ما بحث نكرديم و اجازه نداديم وارد اين مسايل شويم چون نمي‌خواستيم موضوع را آنقدر پيچيده كنيم كه قابل حل نباشد ضمن اين كه معتقديم دفاع ما در حيطه صلاحيت و اختيار ماست و به همين دليل موضوع موشكي و مسايل منطقه آي در برجام جايي ندارد. البته ترامپ روز جمعه تلاش كرد با يك منطق كاملا بالعكس اين مسايل را بهم ربط دهد اما همه دنيا فهميد كه استدلال او در اين باره بسيار ضعيف است.

موضوعات دفاعي ما به هيچ وجه قابل مذاكره نيست

وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه چرا ما درباره مسايل دفاعي وارد مذاكره نشديم؟ گفت: بارها گفتم ايران هشت سال جنگ را تحمل كرد در حالي كه انواع سلاح ها در اختيار متجاوز قرار دادند و يك تلاشي از سوي آمريكا بود كه از دسترسي ايران به سلاح امتناع كند و ما را به اين سمت سوق دادند كه نياز دفاعي خودمان را تامين كنيم. آمريكايي ها اشتباهات زيادي كردند اما حاضر نيستند نتيجه اشتباهاتشان را بپذيرند. امروز آنها نگران نفوذ ايران در منطقه هستند اما نفوذ ايران به اين دليل است كه ما انتخاب هاي درست كرديم و آنها انتخاب اشتباه. آنها مردم ما را از دسترسي به حداقل هاي دفاعي محروم كردند و مردم ما هم خودشان امكانات لازم دفاعي را ساختند تا هيچ صدامي نتواند مردم را با حملات شيميايي و موشكي تهديد كند، مردم ما اين شرايط را با گوشت و پوست و خون خود لمس كردند و اين دستاورد و دفاع ما به هيچ وجه قابل مذاكره نيست.

اين مقام عاليرتبه كشورمان گفت: ما امروز در منطقه اي زندگي مي كنيم كه به قول ترامپ سلاح هاي زيباي امريكايي كه مردم يمن را به خاك و خون مي كشد به منطقه سرازير شده و اين منطقه را به انبار باروت تبديل كرده و در چنين شرايطي ما حق داريم امكانات دفاعي داشته باشيم و اجازه ندهيم كسي در مورد اين امكانات دفاعي دخالت كند.

ايران؛ قوي ترين كشور منطقه

ظريف در ادامه با بيان اين كه "اگر روزي قرار باشد در اين باره بحث كنيم، نه مذاكره، حرف براي گفتن زياد داريم"، اظهار كرد: ايران كمترين بودجه دفاعي را در منطقه دارد. عربستان در سال 2016، شصت و سه ميليارد دلار هزينه تسليحاتي كرده است. امارات با يك و نيم ميليون شهروند 22 ميليارد دلار هزينه تسليحاتي داشته است و ايران با 80 ميليون جمعيت به مراتب كمتر از اين است اما به لطف خدا قوي ترين كشور منطقه است.

سياست هاي غلط آمريكا در منطقه

وي خاطرنشان كرد: ما حرف براي گفتن زياد داريم. حرف براي اينكه چگونه آمريكا با سرازير كردن اسلحه به منطقه و دامن زدن به تشنج باعث يك رقابت تسليحاتي بين متحدان خودش شده است و هر كدام سعي دارند با خريد بيشتر تسليحات زمينه را براي حمايت هاي بيشتر آمريكا از خودشان ايجاد كنند و اين يك وضعيت بسيار خطرناك را در منطقه ما ايجاد كرده است بنا بر اين، ايران است كه مدعي است چرا با سياست غلط منطقه ما را به يك بحران هميشگي مسابقات تسليحاتي تبديل كرده اند.

هيچ قراري براي مذاكره بر سر مسايل دفاعي نداريم

ظريف درباره تفاوت حرف و مذاكره بر سر مسايل دفاعي كشور تصريح كرد: اين حرف ها را زدم تا غربي ها بدانند اگر يك روزي در اين حوزه ها كه براي خودشان اعلاميه صادر مي كنند قرار باشد صحبتي شود حتما مثل بحث هسته اي كه از پاسخ به نظرات و استدلال هاي ايران ناتوان بودند مثل بحث غني سازي كه ادعاي غني سازي صفر را داشتند اما امروز اين حق را به رسميت شناختند، در اين بحث دفاعي هم حرفي براي گفتن ندارند در عين حال كه ما هيچ قراري براي مذاكره بر سر مسايل دفاعي نداريم.

رييس دستگاه ديپلماسي گفت: ايران به دنبال تجاوز عليه هيچ كشوري نبوده و نيست و در سيصد سال گذشته از نظر جغرافيايي و امكانات مادي و معدني و انساني غناي كامل دارد و چشم داشتي به ديگران ندارد و احساس آرامش درون خود مي كند و ما به طور ذاتي به دنبال ثبات و امنيت و آرامش هستيم نه مثل ترامپ كه در مبارزات انتخاباتي اش اعلام كرد، تا زماني كه بين ايران و عراق جنگ بود ما راحت بوديم. ما هميشه خواستيم درگيري را در يمن و عراق و سوريه پايان دهيم.

منبع: ايسنا
 
Copyright © 2013 - TAMADDON