جستجو
پنج شنبه - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳ حزب تمدن > اخبار > ترامپ بلاي جان يا برگ برنده روحاني
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
ترامپ بلاي جان يا برگ برنده روحاني


عصر ايران؛ مصطفي داننده- سوالي كه بعد از حضور ترامپ در كاخ سفيد در ذهن تحليل‌گران سياسي ايجاد شد اين بود كه حضور «تاجر نيويوركي» به ضرر روحاني و برجام است يا به نفع آن.

در نگاه اول و با ديدن رفتار ترامپ در قبال برجام و ايران مي‌شود گفت استراتژي رييس جمهور آمريكا عليه برجام است. او مي‌خواهد برجام را به نقطه پايان خود برساند. در اين ميان موش دواني‌هاي اسرائيل و عربستان تاثير زيادي در رفتار ترامپ داشته است.

پول‌هاي سعودي و لابي‌هاي يهودي به شدت در تلاش هستند تا برجام را به بن بست برسانند تا اجازه ندهند ايران به واسطه پول‌هاي آزاد شده‌اش تبديل به قدرت اقتصادي منطقه شود.

تصميمات ترامپ مي‌تواند تمام تلاش‌هاي روحاني براي حل مشكلات كشور از طريق برجام را نقش بر آب كند. شايد كمتر كسي تصور مي‌كرد در روزهايي كه ديپلماسي راه گشاي پرونده‌اي قديمي شده بود. فردي در آمريكا به قدرت برسد كه هيچ اعتقادي به ديپلماسي نداشته باشد.

شايد بسياري بر اين باور باشند كه ترامپ، بزرگ‌ترين بدشانسي روحاني است. بدشانسي كه اجازه نخواهد داد روياي روحاني به فرجام خود برسد.

ترامپ بلاي جان يا برگ برنده روحاني

اگر دولت اوباما تداوم پيدا مي‌كرد، اوضاع برجام روبه جلو بود. يكي از افتخارات اوباما در دوران 8 ساله برقراري روابط ديپلماتيك با كوبا و رسيدن به توافق هسته‌اي با ايران بود. دستاوردهايي كه ترامپ آنها را مايه ننگ دولت آمريكا مي‌داند. او برجام را بدترين قرار داد آمريكا مي‌داند.

بعد از نطق جمعه ترامپ اما داستان به نفع روحاني تغيير پيدا كرد. بسياري از منتقدان روحاني بر اين باور بودند كه برجام يك توافق‌نامه ضعيف است كه هر كدام از طرف‌هاي اين توافق به راحتي مي‌توانند از آن خارج شوند. ترامپ اما نشان داد خروج از برجام به اين سادگي‌ها نيست.

رييس جمهور آمريكا در اين چند ماهي كه به قدرت رسيده است تقريبا هر وقت اراده كرده است از يك توافق و يا سازمان بين المللي خارج شده است. خارج شدن آمريكا از «يونسكو» و « توافقنامه تغييرات اقليمي پاريس» نمونه بارز اين معناست.

ترامپ اما نتوانست يك سو از برجام خارج شود و مجبور شد آن را به كنگره واگذار كند. ترامپ بعد از نطق خود با واكنش منفي كشورهاي مختلف روبرو شد.

برجامي كه روحاني به روي آن اصرار داشت توانست آمريكا را به كنج رينگ ببرد و نشان دهد كه اين توافق محكم و قوي است.

امروز دولت روحاني به خاطر ديوانگي‌هاي ترامپ، خيل عظيم حمايت‌ها را با خود دارد حتي كساني كه در قامت مخالف برجام در صحنه سياسي كشور حضور دارند.

ترامپ براي روحاني نه سياه سياه است نه سفيد سفيد. او هر لحظه مي‌تواند در روند اجراي برجام خلل ايجاد كند و اين استرس براي روحاني وجود دارد. اين در حالي است كه رفتار ترامپ نشان داد كه برجام يك توافق قوي و استوار بين المللي است كه توانسته است ايران را به كشور پرحامي در جهان تبديل كند.

به زبان ساده مي‌توان گفت ترامپ براي «شيخ ديپلمات» تهديدي است كه مي‌تواند تبديل به فرصت‌هاي بي‌نظيري براي ايران شود.

شايد بتوان گفت حق با آلبر كاموست كه اين سخن نيچه يا خودش را نقل مي كرد : «آنچه مرا نكُشد نيرومند ترم مي سازد»

 

 
Copyright © 2013 - TAMADDON