جستجو
جمعه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵ حزب تمدن > اخبار > حمايت چين از رفتار دولت ميانمار در قبال مسلمانان روهينگيا
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
حمايت چين از رفتار دولت ميانمار در قبال مسلمانان روهينگيا


دولت چين به عنوان بزرگ ترين حامي و متحد حكومت نظاميان ميانمار در دهه هاي گذشته، از آنچه كه "تلاش هاي دولت ميانمار براي حفظ ثبات" در اين كشور خوانده، حمايت كرده است.

به گزارش عصر ايران به نقل از خبرگزاري فرانسه در آستانه نشست روز چهارشنبه (امروز) شوراي امنيت ملل متحد براي بررسي وضعيت خشونت ها در استان راخين ميانمار كه در هفته هاي گذشته منجر به فرار صدها هزار مسلمان روهينگيايي به كشور بنگلادش شده است، دولت پكن از موضع دولت يانگون در برقراري و حفظ ثبات در اين استان غربي خود حمايت كرده است.

حمايت چين از رفتار دولت ميانمار در قبال مسلمانان روهينگيا
سخنگوي وزارت امور خارجه چين روز سه شنبه در اين باره گفته است:" ما حملات خشن در استان راخين ميانمار را محكوم مي‌كنيم و از تلاش‌هاي ميانمار براي حفظ صلح و ثبات در راخين حمايت مي‌كنيم و اميدواريم نظم و زندگي عادي به زودي به آنجا برگردد."


اين موضع دولت چين در حالي است كه كشورهاي غربي و نهادهاي حقوق بشري وابسته به سازمان ملل در روزهاي گذشته از احتمال پاكسازي قومي در استان راخين ابراز نگراني كرده اند.

سازمان ملل تخمين زده كه ممكن است دستكم هزار نفر از اقليت قومي مسلمان روهينگيا در خشونت هاي روزها و هفته هاي گذشته در استان راخين كشته شده باشند. همچنين بر اساس برآوردها در هفته هاي اخير بيش از 350 هزار نفر از اقليت قومي روهينگيا از بيم جانشان به كشور همسايه بنگلادش گريخته اند.

ارتش و دولت ميانمار با رد گزارش هاي رسانه هاي جهاني از پاكسازي قومي عليه مسلمانان روهينگيا، از مقابله با گروه هاي تروريستي سخن مي گويند. اين ادعا حتي در اظهارات اخير "آنگ سان سوچي" رهبر ميانمار نيز مطرح شد. اين برنده نوبل صلح با رد ادعاي پاكسازي قومي عليه مسلمانان گفت كه ارتش ميانمار در حال مبارزه با تروريست هاست.

ارتش ميانمار مدعي است خشونت ها با حمله گروه هاي مسلح روهينگيايي - كه آنها را تروريست مي خواند – به پاسگاه هاي پليس در استان راخين آغاز شده است.

در ماه مارس گذشته دولت هاي چين و روسيه از انتشار بيانيه شوراي امنيت در نگراني از وضعيت اقليت قومي روهينگيا در استان راخين ميانمار جلوگيري كردند.

دولت چين از متحدان سنتي دولت نظامي ميانمار در دهه هاي گذشته بوده است و روابط اقتصادي گسترده اي با اين كشور دارد. چين مهم ترين شريك تجاري و اقتصادي ميانمار در دوران تحريم و انزواي بين المللي حكومت نظامي ميانمار بوده است.

از زمان انجام اصلاحاتي سياسي در ميانمار و پايان حبس خانگي آنگ سان سوچي و راه يابي او به قدرت سياسي، كشورهاي غربي از اين اصلاحات و كم شدن قدرت نظاميان در امور سياسي ميانمار استقبال كرده و تحريم هاي اقتصادي عليه دولت يانگون را لغو كرده اند.

در روزهاي گذشته اما موضع گيري خانم سوچي در قبال خشونت هاي جاري در استان راخين واكنش انتقادي بسياري از مجامع حقوق بشري و رسانه هاي جهان را در پي داشته است. خانم سوچي خبرهاي منتشره از وضعيت خشونت ها عليه مسلمانان در ميانمار را ساخته و پرداخته تروريست ها دانسته است.

حمايت چين از رفتار دولت ميانمار در قبال مسلمانان روهينگيا

 
Copyright © 2013 - TAMADDON