جستجو
پنج شنبه - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸ حزب تمدن > اخبار > تحليل "نشنال اينترست": بحران قطر و پيروزي ايران در جنگ سرد با سعودي
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
تحليل "نشنال اينترست": بحران قطر و پيروزي ايران در جنگ سرد با سعودي


وب سايت آمريكايي " نشنال اينترست"  با انتشار تحليلي از بحران قطر، جمهوري اسلامي ايران را برنده و عربستان سعودي را بازنده بزرگ اين بحران دانسته است.

به گزارش عصر ايران در اين تحليل آمده است:

ايران در مرحله اي ديگر از جنگ سرد با عربستان سعودي، كه در حال حاضر بر چشم انداز سياسي خاورميانه سايه افكن شده است، پيروز شده است. 

اين اتفاق البته به دليل حماقت و اشتباه خود عربستان سعودي روي داد؛ هنگامي كه دولت رياض، قطر را به سمت يك انزواي ديپلماتيك "هُل" داد با اين پيش فرض كه مقامات قطري در نهايت به دامن برادر بزرگ تر باز مي گردند. اين فرض سعودي ها بر اين پايه استوار بود كه "قطر كوچك" با توجه به وابستگي به همسايگان  بزرگ و عرب خود براي تجارت، ترافيك هوايي،واردات مواد غذايي و ساير كالاها ، قادر به مقاومت در برابر تحريم هاي اقتصادي و هوايي سعودي نخواهد بود. اما آنچه اتفاق افتاد دقيقا مخالف اين فرض سعودي ها بود.

قطر به شدت درخواست هاي عربستان سعودي را رد كرد؛ درخواست هايي شامل تعطيلي شبكه الجزيره و در صدر آنها قطع كامل روابط با ايران كه شريك قطر در مالكيت بر بزرگ ترين حوزه گاز طبيعي جهان (پارس جنوبي) است. 

شكست طرح تحريم قطر به دو دليل عمده بود: نخست، قطر توانست با تكيه بر دو كشور منطقه، انزواي ديپلماتيك تحميل شده از سوي رياض را تحمل كند؛ كشور نخست ايران و به طرزي شگفت آور تركيه كه داراي روابط خوبي با سعودي ها بود. تركيه پس از تحريم قطر به سرعت براي شكستن تحريم ها و انزواي قطر وارد عمل شد.

تحليل
دوم اينكه عربستان سعودي ارزشي را كه قطر در سياست خاورميانه اي آمريكا دارد، دستكم گرفته بود. بزرگترين پايگاه هوايي آمريكا در منطقه در قطر قرار دارد و از نظر پنتاگون پايگاه هوايي "العديده " در قطر  براي عمليات هاي هوايي در افغانستان و سوريه اهميتي كليدي دارد. 

بر خلاف اظهارات ضد قطري دونالد ترامپ، كه بدون توجه به ارزش استراتژيك قطر براي ايالات متحده سخن گفته بود، واكنش وزارت امور خارجه آمريكا در حوزه هاي عمومي و خصوصي بسيار متفاوت بود. رياض با اين واكنش آمريكا متوجه شد كه هرگونه تهديد نظامي عليه قطر با مخالفت واشنگتن روبرو خواهد شد و ممكن است به اهداف بزرگتر همكاري استراتژيك واشنگتن – رياض در منطقه خليج (فارس) آسيب خواهد رساند. 

با توجه به اين دو "فاكتور" مهم، قطر توانست در برابر هجمه سياسي سعودي ها مقاومت كند. در 23 آگوست گذشته دولت قطر از گسترش روابط دوجانبه خود با جمهوري اسلامي ايران در همه زمينه ها خبر داده و در پي يك مكالمه تلفني وزراي امور خارجه قطر و ايران، سفير دوحه به تهران بازگشت. اين يك پيروزي قابل توجه براي ايران و يك پيشرفت بزرگ در تلاش هاي اين كشور براي عادي سازي روابط با كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس است.

عادي سازي روابط ايران و قطر به احتمال زياد پيامدهايي قابل توجه در حل و فصل بحران سوريه خواهد داشت. ايران و قطر تا كنون در دوجبهه مقابل در بحران سوريه قرار داشتند اما قطر از اين پس به احتمال فراوان حمايت خود از گروه هاي مخالف بشار اسد را اگر قطع نكند دستكم كاهش خواهد داد.

همچنين آنچه براي دستگاه سياست خارجي ايران اهميت دارد اين است كه توسعه روابط اين كشور با قطر همزمان با بهبود رابطه اين كشور با تركيه روي مي دهد. تحريم هاي عربستان سعودي عليه قطر همچنين موضع دو كشور ايران و تركيه را به هم نزديك كرده است. 

تركيه در بحران قطر به رغم اختلاف نظرهاي اساسي خود با ايران در بحران سوريه، در كنار ايران ايستاد و موضع مشتركي با تهران در حمايت از دولت دوحه و در برابر رياض اتخاذ كرد.

تهران و آنكارا هم اينك درباره بحران سوريه با يكديگر همكاري مي كنند و به نظر مي رسد عقب نشيني ها از مواضع گذشته بيشتر از جانب طرف ترك صورت مي گيرد. تركيه هم اينك واقعيت سياسي بشار اسد در سوريه را پذيرفته است. نخست وزير تركيه در 20 آگوست گذشته در سخناني اعلام كرد: تركيه خواهان حل و فصل بحران سوريه با مشاركت تمامي طرف ها از جمله بشار اسد است.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON