جستجو
سه شنبه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲ حزب تمدن > اخبار > روحاني مديون اصلاح‌طلبان يا اصلاح‌طلبان مديون روحاني؟
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
روحاني مديون اصلاح‌طلبان يا اصلاح‌طلبان مديون روحاني؟


عصر ايران؛ مصطفي داننده- روحاني مديون اصلاح طلبان است يا اصلاح طلبان مديون روحاني؟ اين سوالي است كه بعد از انتخابات رياست جمهوري سال 96 به ويژه در اين روزها كه رييس جمهور در حال چيدن كابينه خود است مطرح مي شود.

براي پاسخ به اين سوال بهتر است رابطه روحاني و اصلاح طلبان را واكاوي كنيم.

بياييد با يك سوال وارد بحث شويم. آيا اصلاح طلبان مي‌توانستند از روحاني عبور كنند و به گزينه ديگري برسند؟ وقتي بحث عبور از يك فرد سياسي مطرح مي‌شود بايد ديد كه براي جانشيني او فردي وجود دارد يا خير؟ آيا جريان سياسي توانسته است نخبگاني را تربيت كند كه بتوانند به بالا‌ترين نهادهاي كشور راه پيدا كنند؟

با نگاهي به جريان اصلاحات مي‌توان گفت كه آن‌ها در صورت تاييد عبور از روحاني واقعا كسي را براي جانشيني او نداشتند. بسياري از شخصيت‌هايي كه توان حضور در صحنه سياسي كشور به عنوان يك رييس جمهور يا وزير و وكيل داشتند، به دليل حوادث سياسي بعد از حوادث سال ۸۸ توان حضور در انتخابات و صحنه ميداني سياست را ندارند.

بر همين اساس مي‌توان گفت اصلاح طلبان فردي بهتر از روحاني براي حضور در صحنه سياسي كشور به عنوان نماينده گفتمان اصلاحات نداشتند. از سوي ديگر بايد گفت عملكرد حسن روحاني در دولت يازدهم حداقل براي اصلاح‌طلبان مطلوب بوده است. آن‌ها به واسطه حضور روحاني در قدرت توانستند از گوشه عزلت نشيني خارج شوند و پاي به عرصه سياسي كشور بگذارند و حتي بخشي از كرسي‌هاي سبز پارلمان و بسياري از كرسي‌هاي شوراي شهر را به خود اختصاص دهند.

 

روحاني مديون اصلاح‌طلبان يا اصلاح‌طلبان مديون روحاني؟

مي‌توان گفت براي اصلاح‌طلبان روحاني به گونه‌اي عمل كرد كه اگر يك اصلاح‌طلب رييس جمهور بود قطعا اينگونه عمل مي‌كرد. شايد اصلاح‌طلبان نتوانند وجه تمايزي زيادي ميان دولت روحاني و دولت اصلاحات پيدا كنند. حتي مي‌توان گفت بسياري از كارهايي كه دولت اصلاحات به ويژه در سياست خارجي نتوانست انجام دهد روحاني انجام داد.

در ادامه بايد گفت اگر يك اصلاح‌طلب رييس جمهور بود نمي‌توانست بخشي از اصول‌گرايان را با خود همراه كند. امروز روحاني توانسته است بخش مهمي از جريان اصول‌گرايي به مديريت علي لاريجاني را با خود همراه كند و يك طيف اصول‌گرايي همراه با دولت را در جريان محافظه كار ايجاد كند.

از سوي ديگر بايد گفت روحاني هم نمي‌توانست حامياني بهتر از اصلاح‌طلبان پيدا كند. اصلاح‌طلبان پاي روحاني ايستادند و زمينه پيروزي او را فراهم كردند. قطعا مي‌توان گفت اگر اصلاح طلبان از روحاني حمايت نمي‌كردند روحاني نمي‌توانست امروز لقب رييس جمهور را با خود يدك بكشد.

سبد روحاني قبل از نزديكي به اصلاح طلبان سبد رايي اصول‌گرايانه داشت. سبد رايي كه نتوانست او را راهي مجلس ششم كند. نزديكي به اصلاح طلبان باعث شد او با چنين سبد راي جديدي روبه رو شود. اگر اصلاح‌طلبان در سال 96 از روحاني حمايت نمي‌كردند داستان رييس دولت دوازدهم به گونه‌اي ديگر نوشته مي‌شد.

روحاني و اصلاح طلبان مديون هم هستند و نمي‌توان گفت كدام يك سهم بيشتري در اين موفقيت‌هاي سياسي داشتند. گفتمان اصلاح‌طلبان و روحاني امروز مشترك است و  به يك مسير ختم مي‌شود. 

 
Copyright © 2013 - TAMADDON