جستجو
جمعه - ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶ حزب تمدن > اخبار > پايان جمهوريت نظام؟ هرگز!
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.
آغاز پرداخت تسهيلات 10 ميليون توماني ازدواج و تهيه جهيزيه در بانك ملت
مديرعامل بانك ملت از آغاز پرداخت تسهيلات 10 ميليون توماني ازدواج و تهيه جهيزيه در تمامي شعب اين بانك در سراسر كشور خبر داد.
افطاري روحاني براي اصحاب رسانه
حسن روحاني شنبه شب و در ضيافت افطاري با اصحاب رسانه، تقويت اميد و اعتماد در جامعه و تلاش براي جلوگيري از لطمه ديدن اميد مردم را ضروري دانست و گفت: آرامش و ثبات امروز جامعه و پيشرفت‌هاي حاصله مرهون همين روحيه اميد و آرامش مردم است.
دميرتاش: اردوغان دست كمي از ابوبكربغدادي ندارد
يكي از رهبران حزب اپوزيسيون دموكراتيك خلق تركيه در مصاحبه‌اي درباره مسائل مورد گفت‌وگو در نشست شوراي اروپا سخن گفت و خواستار حمايت اروپا شد.
رشد علمي را بايد سرعت بخشيم
جمعي از استادان دانشگاه‌ها و اعضاي جامعه دانشگاهي سراسر كشور، عصر ديروز ميهمان ضيافت افطار رهبر انقلاب بودند. در ابتداي اين ديدار، تعدادي از اساتيد به بيان ديدگاه‌هاي خود پيرامون مسائل جامعه دانشگاهي و مسائل كشور پرداخته و در ادامه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به سخنراني پرداختند.

 
پايان جمهوريت نظام؟ هرگز!


عصر ايران - در روزهاي اخير، بار ديگر بحث رأي مردم و اثر آن در مشروعيت يا مقبوليت حاكم  جامعه اسلامي مطرح شده است. يك عده بر اين باورند كه رأي مردم، منشأ حقانيت حاكم اسلامي است و برخي ديگر، بر آنند  كه به هر نحوي از انحاء ، رأي مردم را فاقد اعتبار قلمداد كنند.

 اين بحث، يك موضوع فقهي و ديني است كه در خود حوزه هاي علميه نظرات متفاوتي درباره آن وجود دارد. متقدمين و متأخرين و نيز قم و نجف نيز در اين باره نظرات متكثري را بيان مي كنند. نه تنها اشكالي ندارد بلكه بسيار هم خوب است كه در موضوعي به اين مهمي، يك بحث عميق و ريشه دار بين متفكرين اسلامي در جريان باشد. با اين حال آنچه مهم است اين كه چنين بحث هايي تا جايي كه وارد قوانين حاكمه بر نظام جمهوري اسلامي ايران نشده اند، حق اجرايي شدن ندارند و كسي حق ندارد ديدگاه خود را بر عموم مردم تحميل كند.

پايان جمهوريت نظام؟ هرگز!
نكته اي كه در اين ميان نبايد به هيچ روي مغفول بماند اين است كه فارغ از اين مباحث، جمهوري اسلامي ايران، داراي قانون اساسي است و بحث حاكميت نيز در آن به طور شفاف مطرح و تعيين تكليف شده است. 

طبق قانون اساسي كه به تأييد بنيانگذار نظام، امام خميني(ره) و اكثريت مطلق مردم ايران رسيده است، مكانيزم تعيين رهبري اين است كه مردم در يك انتخابات، نمايندگاني را بر مي گزينند و آن نمايندگان رهبر را انتخاب مي كنند، بر او از طرف مردم نظارت دارند و مي توانند عنداللزوم، رهبر را عزل نمايند؛ يعني مكانيزم كاملاً بر مبناي رأي مردم چيده شده است.

لذا هر بحثي كه مخالف اين روند باشد، صرفاً به كار بحث هاي نظري مي آيد. با اين حال، برخي مسوولان و روحانيان در سخنان و بيانيه هاي خود به گونه اي اظهار نظر مي كنند كه گويا قرار است در ادامه جمهوري اسلامي، رأي مردم به حاشيه برود و نهايتاً از حيز انتفاع ساقط شود!

 اين كه چه كساني چنين رويكردي دارند و هدف شان چيست، موضوع اين مقال نيست و اساساً نمي خواهيم سطح بحث را به افراد و منازعات جناحي تقليل دهيم. آنچه مهم است اين كه نبايد اجازه داد نظرات برخي افراد، فراتر از قانون اساسي و اراده مردم ايران، صورت غالب به خود گيرد و جمهوريت نظام را زير سوال ببرد. 
هر چند اين كه "رأي مردم مشروعيت مي بخشد يا خير؟" محل بحث علماست، اما آنچه در عمل و روي زمين اتفاق مي افتد اين است كه با رأي و اراده مردم، حكومت برقرار و حاكم مستقر مي شود و الا بهترين حاكم نيز، حتي اگر از طرف خود خدا نيز منصوب شده باشد، بدون تأييد عمومي مردم، خانه نشين خواهد شد.  

لذا جمهوريت نظام، ضامن استمرار حيات جمهوري اسلامي است و كساني كه به هر دليلي، سعي در تضعيف جايگاه رأي مردم دارند، در عمل تيشه به ريشه جمهوري اسلامي مي زنند.

در اينجا براي يادآوري به افرادي كه در عين اظهار تبعيت از امام و رهبري، جمهوريت و رأي مردم را ناديده مي انگارند يا كم اهميت مي شمارند، سخنان صريح و كاملاً شفاف امام خميني(ره) و آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب را به ترتيب از سايت دفتر حفظ و نشر آثار امام خميني و سايت دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب بازنشر مي كنيم:

امام خميني(ره): آراي اكثريت مسلمين در صدر اسلام تعبير مي شد به "بيعت" (29 دي 1366)

آقايان خاتم يزدي، توسلي، عبايي خراساني، كشميري و قاضي عسگر نمايندگان امام خميني در دبيرخانه مركزي ائمه جمعه، طي نامه‏اي از محضر امام خميني سؤال كردند: «... در چه صورت فقيه جامع الشرايط بر جامعه اسلامي ولايت دارد؟»

پايان جمهوريت نظام؟ هرگز!
امام خميني در پاسخ فرمودند: «ولايت در جميع صور دارد لكن تولي امور مسلمين و تشكيل حكومت بستگي دارد به آراي اكثريت مسلمين كه در قانون اساسي هم از آن ياد شده است و در صدر اسلام تعبير مي‏شده به بيعت با ولي مسلمين». (لينك منبع)

مقام معظم رهبري: مشروعيت دادن به رأي مردم و بيعت مردم يك اصل اسلامي است (22 خرداد 1366)

در اسلام به نظر مردم اعتبار داده شده؛ رأي مردم در انتخاب حاكم و در كاري كه حاكم انجام مي دهد، مورد قبول و پذيرش قرار گرفته. لذا شما مي‌بينيد كه اميرالمؤمنين (عليه الصّلاة و السّلام) با اينكه خود را از لحاظ واقع منسوب پيغمبر و صاحب حق واقعي براي زمامداري مي داند، آن وقتي كه كار به رأي مردم و انتخاب مردم مي كشد، روي نظر مردم و رأي مردم تكيه مي كند. يعني آن را معتبر مي شمارد و بيعت در نظام اسلامي يك شرط براي حقانيت زمامداريِ زمامدار است.

 اگر يك زمامداري بود كه مردم با او بيعت نكردند، يعني آن را قبول نكردند، آن زمامدار خانه‌نشين خواهد شد و مشروعيت ولايت و حكومت به بيعت مردم وابسته است يا بگوئيم فعليت زمامداري و حكومت به بيعت مردم وابسته است.

 آن وقتي كه بعد از قتل عثمان مردم آمدند اطراف خانه‌ي اميرالمؤمنين را گرفتند، اميرالمؤمنين خطاب به مردم نفرمود كه شما چه كاره‌ايد؟ رأي شما چه تأثيري دارد؟ فرمود: «دعوني و التمسوا غيري»؛ وقتي مي خواست استنكاف كند از قبول خلافت و زمامداري، به مردم گفت من را رها كنيد، به سراغ ديگري برويد. يعني اراده‌ي شما، خواست شما، انتخاب شماست كه تعيين كننده است؛ پس از من منصرف بشويد، به سراغ ديگري برويد.

پايان جمهوريت نظام؟ هرگز!
در مكاتباتي كه اميرالمؤمنين با معاويه در پيش از جنگ صفين داشتند و استدلال مي كردند؛ هر كدام يك دليلي، استدلالي در نامه‌ي خود مي‌آوردند - هم معاويه به يك چيزهائي استدلال مي كرد تا روش سياسي خودش را توجيه كند، هم اميرالمؤمنين استدلالهائي مي كردند - آنجا يكي از جملاتي كه اميرالمؤمنين به كار برده و احتمال مي دهم بيش از يك بار هم اميرالمؤمنين اين را به كار برده اين است كه: «انّه بايعني القوم الّذين بايعوا ابابكر و عمر»؛  يعني تو چرا در مقابل من مي‌ايستي و تسليم نمي شوي، در حالي كه همان مردمي كه با ابوبكر و عمر بيعت كرده بودند و تو به خاطر بيعت آن مردم خلافت آنها را قبول داري، همان مردم با من هم بيعت كردند. يعني مشروعيت دادن به رأي مردم و بيعت مردم؛ اين يك اصل اسلامي است.

 لذا بيعت يكي از چيزهاي اصلي بود. اگر كسي به عنوان خليفه انتخاب مي شد، مردم اگر بيعت نمي كردند، هيچ الزامي نبود كه ديگران او را خليفه بدانند. حتي آن زمان هايي كه خلافت جنبه‌ي صوري هم به خودش گرفته بود، يعني در دوران بني‌اميه و بني‌عباس، آن روز هم باز بيعت گرفتن از مردم را لازم مي دانستند. 
حالا وقتي كه يك حكومت قلدرمابانه و جبارانه بر مردم بخواهد حكومت كند، بيعت گرفتن را هم اجباري مي كند يا در بيعت هم تقلب مي كند. مثل اينكه در انتخابات، انتخابات صوري و تشريفاتي، فرمايشي در دوران رژيم گذشته تقلب مي كردند. اصل بيعت، يك اصل پذيرفته شده است. البته وقتي همه‌ي مردم، اكثريت مردم با كسي بيعت كردند و در حقيقت او را به زمامداري پذيرفتند، ديگران بايد تسليم او بشوند. شايد بيعت در اين صورت هم اجباري نباشد. (لينك منبع)

 
Copyright © 2013 - TAMADDON