جستجو
چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۸ حزب تمدن > اخبار > در شرايط امروز بايد بيشتر به اهداف آينده بنگريم نه رقابت هاي ديروز
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
در شرايط امروز بايد بيشتر به اهداف آينده بنگريم نه رقابت هاي ديروز


حجت الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني در اين مراسم با تسليت سالروز شهادت مظلومانه مولي الموحدين حضرت علي ابن ابيطالب(ع)ابراز اميدواري كرد كه همگان بتوانند از شبهاي قدر بهره كافي را ببرند و همواره پيرو راه امام علي(ع) باشند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري متن كامل سخنان حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني در ضيافت افطار با اصحاب رسانه به اين شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين و صلي‌الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين و صحبه المنتجبين
شب بسيار با عظمتي است؛ شب قدر و شب شهادت مولاي متقيان حضرت علي(ع) است.اميدوارم بتوانيم از شب‌هاي قدر و از امشب بهره كافي را بگيريم و همواره پيرو و راهرو راه مولايمان اميرالمومنين(ع) باشيم.
پيامبر اسلام (ص) در روز غدير، آنگاه كه اميرالمومنين(ع) را به مردم به عنوان مولا معرفي كرد، همان جا هم به نقش رسانه اشاره كرد و فرمود همه آنهايي كه در اينجا حضور داريد موظف هستيد تا حادثه امروز را به اطلاع آنها كه اينجا نبودند و غايب بودند، برسانيد و ابلاغ كنيد.
امشب هم كه اميرالمومنين(ع) وصيت خودش را به فرزندانش و به تعبير آن روايت، همه روساي شيعه و بزرگان كوفه كه در كنار بستر او بودند، اعلام و گفت كه اين وصيت براي شماست و همه آنهايي كه اين وصيت به آنها مي‌رسد، آن را به ديگران اطلاع دهند و اين وظيفه رسانه را امشب اميرالمومنين(ع) هم بر آن تاكيد كرد...
يك وظيفه ما وظيفه رسانه است، وظيفه اعلام واقعيت‌ها و پيام‌هاي اصلي است؛ پيام دين، تاريخ، ملت و انقلاب ما و پيام اهداف ملي ما به همه مردم است.
رسانه سازنده خبر نيست، رسانه ابلاغ‌كننده است. خود پيامبر هم رسانه بود. اساسا رسالت يعني كسي كه پيام الهي و آنچه كه خداوند مقرر كرده، به بشر ابلاغ مي‌كند. پس كار رسانه كار پيامبري و كار مقدسي است و همانطور كه قرآن مي‌گويد كه اني رسول امين، رسول بايد امين و امانتدار باشد، همه رسانه‌ها بايد واقعيت‌ها و حقيقت‌هاي اين جامعه را به خوبي به مردم ابلاغ كنند و برسانند.
ايام انتخابات كه ايام بسيار مهمي بود و عيد سياسي ملت ايران و روزها و شب‌هاي قدر ملت ايران بود، مردم قدر،آينده و سرنوشت خود را كنار صندوق راي رقم زدند و ساختند.
در حساس‌ترين موقعيت منطقه، تاريخي و جهاني و در شرايطي كه شرايط غرب، شرايط فشار جديد به جمهوري اسلامي ايران بود، در منطقه همه اجتماع كرده بودند تا پيام تهديد را به ملت ما ابلاغ كنند و همه اربابان، دستورهاي جديدي را به تروريست‌هاي منطقه داده بودند كه حتماً بايد تهران را ناامن كنيد، مردم و رسانه‌هاي ما در روز انتخابات و در روزهاي انتخابات به خوبي به صحنه آمدند.
امشب، شب قدر است، ديگر شب گله نيست كه از كسي يا از رسانه‌اي گله كنم. زمان انتخابات هم سپري شده و ما در شرايط امروز بيشتر بايد به آينده بنگريم نه به گذشته و به اهداف ملي مان نگاه كنيم و نه رقابت‌هاي ديروز.
دولت يازدهم روزهايي را سپري كرد و اگر من بگويم دولت يازدهم مظلوم‌ترين دولت لااقل در تاريخ بعد از انقلاب ما بوده كه مي‌توانم اگر زمان باشد، به اثبات برسانم و خود شما به اين امر كاملاً آگاه هستيد و بهتر از من مي‌توانيد اين مظلوميت را براي ملت ما توصيف كنيد.
حتي روزهاي پيروزي ملي هم براي مردم تبيين نشد، نه روزهاي پيروزي دولت، دولت چيزي نيست جز نماينده مردم. يكي از اشتباهاتي كه رسانه‌ها بايد تصحيح كنند، اين است كه مي‌گويند اين آقا وكيل الدوله است، اين رسانه، رسانه طرفدار دولت است، دولت يعني چه، دولت چه كسي است؟ دولت يعني نماينده مردم و چيز ديگري نيست. هر 4 سال يكبار اتفاق مي‌افتد كه همه مردم، براي انتخاب يك نفر از ليست كانديداها، پاي صندوق آراء مي‌روند و ديگر تا 4 سال انتخاباتي در اين عرصه نداريم. ديگر انتخابات نيز كه مربوط به مجلس شوراي اسلامي، شوراهاي اسلامي شهر و روستا و خبرگان رهبري است،‌ حوزه‌اي و استاني است و ما يك انتخابات در سطح كشور و ملي داريم و آن انتخابات رياست جمهوري است و كسي هم كه انتخاب مي‌شود مبناي قانون اساسي ما اين است كه او رئيس جمهور و رئيس همه مردم باشد، به تعبير قانون اساسي براي اجراي وظايفي كه خود اين قانون اساسي بر دوش اين فرد و اين منتخب گذاشته است. طرفدار دولت بودن يعني طرفدار مردم بودن، پس طرفدار چه كسي باشيم، آيا طرفدار مردم نباشيم، طرفدار ديگران باشيم؟
مي گويند بايد انتقاد كنيم اين حرف، كاملاً درست است، اما چند درصد واقعيت را بگوييم و چند درصد هم انتقاد كنيم. اين انتقاد مثل نمك مي‌ماند هر غذايي نمك مي‌خواهد اما آيا بايد همه غذا نمك باشد؟ بعضي از رسانه‌ها از اين اول انتقاد مي‌كنند، انتقاد هم نيست، تخريب است.
فرض بگيريم انتقاد صحيح و سازنده باشد اما آيا بايد از اول تا آخر انتقاد باشد. انتقاد يعني ما يك واقعيتي را براي مردم توضيح دهيم. اول به مردم صراحتا بگوييم ما در گندم خودكفا شديم و بعد يك نقدي هم بكنيم و بگوييم مثلاً اگر اين نوع بذر را توزيع مي‌كرديد محصول ما بيشتر مي‌شد. اين انتقاد نه تنها اشكالي ندارد بلكه خوب، سازنده و لازم هم هست.
اول بگوييم ما در توليد گازوييل كه در سال 92 روزانه 6 ميليون ليتر واردات داشتيم، امروز روزانه 13 ميليون ليتر صادرات داريم، بعد بگوييم كه مثلاً اين 13 ميليون ليتر كم است، چكار كنيم كه اين 14 ميليون ليتر شود. البته برنامه ما اين است كه در آينده اين 13 ميليون ليتر بشود 20 ميليون ليتر.
به مردم بگوييم كه ما در توليد بنزين داريم خودكفا مي‌شويم و روي پاي خود مي‌ايستيم و ان شاء‌الله به زودي صادر‌كننده بنزين خواهيم شد و بعد بگوييم بنزيني كه صادر مي‌كنيم كم است بايد بيشتر شود؛ اصلش را به مردم بگوييم.
واقعيت را براي مردم توضيح دهيم؛ بگوييم در طول 3.5 سال در پارس جنوبي ما 11 فاز را افتتاح كرديم در حالي كه در كل دولت‌هاي گذشته 10 فاز افتتاح شد، بعد آن وقت بگوييم 11 فاز كم است و‌اي كاش 12 فاز مي‌شد؛ اصلش را به مردم بگوييم. مردم بدانند چه پيشرفت‌هايي خودشان كردند و نمايندگان آنها به نام دولت چه كارهايي را انجام دادند. بعد اشكال ندارد، نقد كنيد.
بگوييد بعد از ساليان دراز بالاخره صادرات غيرنفتي بر واردات پيشي گرفت در تاريخ بعد از دولت دكتر مصدق براي اولين بار و بعد بگوييم خيلي خوب اما اين چرا سال 94 شد،‌اي كاش سال 93 مي‌شد. اين اشكال ندارد.
بياييم بگوييم ما در رسيدن به خودكفايي در توليد محصولات غذايي به كجا رسيديم، بگوييم كه حجم توليد مواد غذايي در دولت يازدهم 21 ميليون تن افزايش يافت و بعد بگوييم 21 ميليون تن كم است، بايد 22 ميليون تن مي‌شد.
از اول نقد، تا آخر نقد؛ از اول و تا آخر تخريب؟!
رسانه‌هايي كه اداي وظيفه كردند، ما از آنها سپاسگزاريم. رسانه‌هايي هم كه به اعتقاد ما مسيرشان دقيق نبوده از آنها خواهش مي‌كنيم كه انتخابات تمام شد، دولت يازدهم هم تمام شد ما مي‌خواهيم وارد دولت دوازدهم شويم؛ با يك فضاي جديد، لحن‌ها را دوستانه و برادرانه كنيم.
امشب شب اميرالمومنين(ع) است. اميرالمومنين(ع) آن همه درسهايي كه تاريخش به ما مي‌آموزد و كلمات و سخنانش به ما مي‌آموزد كه تبليغات ناصحيح مي‌تواند حتي چهره اميرالمومنين(ع) و واقعيت اين چهره‌اي را كه سراسرش حق و عدل است، مخدوش كند.
هر جا علي بود، حق بود، اما همين رسانه ناصحيح و همين تبليغات ناصحيح كاري كرد كه مردم روبروي اميرالمومنين(ع) در جمل، صفين و نهروان ايستادند.
اميرالمومنين(ع) در آخرين روزهاي زندگي خود و بعد از آنكه از ياران گذشته‌اش سخن گفت و گفت كجاست عمار و ذوالشّهادتين و كجايند برادران من؟ دست به صورتش گذاشت و دقايقي گريه كرد. اميرالمومنين(ع) شير ميدان نبرد، آن مرد بزرگ تاريخ، در برابر فشاري كه به او آمد، در حضور مردم، در مسجد كوفه گريه كرد. مرحوم رضي مي‌گويد گريه طولاني كرد و بعد راجع به شرايطي كه پيش آمده با مردم سخن گفت.
 اين به ما نشان مي‌دهد ما رسالت سنگيني را امروز بر دوش داريم. البته مردم در ايام انتخابات به صحنه آمدند. شهروند رسانه شدند، با موبايل هايشان به صحنه آمدند و جوان‌ها به صحنه آمدند. اگر رسانه‌هايي كه در مسير حق حركت مي‌كردند تنها بودند ما در انتخابات موفق نبوديم.
لحن مان را چرا اصلاح نمي‌كنيم؟ با چه لحني مي‌خواهيم با دولت، با منطقه و با دنيا صحبت كنيم؟
با لحن تند ما به جايي نمي‌رسيم، ولله، بالله، جز اعتدال راه ديگري وجود ندارد. امام هم با اعتدال انقلاب ما را پيروز كرد. اگر امام به مردم مي‌گفت روبروي ارتش برويد بايستيد و بجنگيد با ارتش، تمام كشور هم حمام خون مي‌شد و انقلاب هم پيروز نمي‌شد.
امام با اعتدال انقلاب ما را به پيروزي رساند. امام هاضمه‌اي درست كرد براي انقلاب كه هر چيزي را در خودش جذب و هضم كرد. مسير، مسير اعتدال باشد.
اميرالمومنين(ع) در جنگ صفين از خيمه‌اش بيرون آمد و ديد عده‌اي دارند روبروي به اصلاح ياران و اصحاب معاويه ناسزا و فحش و سخن ناروا مي‌گويند. مي‌جنگيدند با هم، دوستي نبود، ميدان جنگ بود، طرف هم ناحق بود و اميرالمومنين(ع) بحق و خليفه مسلمين بود، اما ايستاد و برايشان صحبت كرد و گفت من دوست ندارم شما فحش دهيد، من اصحابي را نمي‌خواهم كه به دشمنانش فحش دهد. آيا اين بيان اميرالمومنين(ع) نيست؟ بيان نهج البلاغه نيست؟ مگر ما شيعه اميرالمومنين(ع) نيستيم؟ چرا فحش را افتخار مي‌دانيم؟ چرا ناسزا گويي را انقلابي گري مي‌دانيم؟ انقلابي ما اميرالمومنين(ع) است، انقلابي ما پيامبر اكرم(ص) و عمارياسر است. اينها انقلابي ما هستند.
ما انقلاب كرديم براي اينكه راه پيغمبر(ص) را دنبال كنيم. براي چه انقلاب كرديم؟ ما انقلاب كرديم براي اينكه راه اميرالمومنين(ع) را طي كنيم. اميرالمومنين(ع) مي‌گويد چرا ناسزا مي‌گوييد؟ چرا بد مي‌گوييد؟
ياد بگيريم از اميرالمومنين(ع)؛ با دشمن اينطور حرف بزنيم. در برابر آنهايي كه شمشير كشيدند به رخ اميرالمومنين(ع)، اميرالمومنين(ع) اينطور حرف مي‌زند.
فرمود از خدا بخواهيد، بگوييد خدايا خون ما را حفظ كن، خون اينها را هم حفظ كن. خوني بر زمين نريزد. خدايا بين ما و اينها صلح برقرار كن. حتي اميرالمومنين(ع) فرمود اينها برادرهاي ما هستند، ما يك قبله داريم. در برابر اينهايي كه به جنگ اميرالمومنين(ع) آمدند.اميرالمومنين(ع) به ما ياد داد كه ما چه مسيري را انتخاب كنيم. شب اميرالمومنين(ع) است. تلاش كنيم راه اميرالمومنين(ع) را انتخاب كنيم. خدا ما را پيرو و شيعه واقعي اميرالمومنين(ع) قرار دهد.
والسلام عليكم و رحمه‌الله و بركاته.
در ابتداي اين نشست نيز محمد علي وكيلي نماينده مجلس شوراي اسلامي و مدير مسوول روزنامه ابتكار، لوايح اصلاح قانون مطبوعات و نظام صنفي را مطالبه جامعه رسانه‌اي كشور دانست و از دولت خواست اين لوايح را براي انجام امور بهتر رسانه‌ها، تقديم مجلس كند.
وي همچنين خواهان تلاش براي تعيين تكليف وضعيت شماري از مديران كانال‌هاي تلگرامي شد كه در بازداشت بسر مي‌برند.
محمد علي نادعلي مدير عامل پايگاه خبري جماران نيز به عنوان دومين سخنران خواهان اجراي قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات از سوي همه دستگاهها و نهادها شد و اجراي دقيق اين قانون را راهگشاي بسياري از مشكلات فعلي كشور دانست.
در اين مراسم همچنين محمد برنو برنده جايزه نخست جشنواره عكس px3 اروپا، جايزه و مجموعه آثار خود را به دكتر روحاني اهدا كرد.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON