جستجو
پنج شنبه - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹ حزب تمدن > اخبار > سياست كاسبكارانه و بدون اصول دولت ترامپ
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
سياست كاسبكارانه و بدون اصول دولت ترامپ


پس از اين سفر ترامپ بود كه در هفته گذشته تنش بين دولت سعودي و همسايه كوچك و متنفذش يعني دولت قطر بالا گرفت و ترامپ در يك هفته گذشته پس از اين تنش به طور آشكار از دولت سعودي حمايت كرده و در اين نزاع ديپلماتيك و سياسي بين كشورهاي كرانه جنوبي خليج فارس جانب دولت رياض را گرفت.
او با نگارش توييت‌هايي به نحوي كم سابقه و با صراحتي آشكار ضمن انتقاد از دولتمردان قطري و سياست‌هاي دولت دوحه در منطقه خاورميانه، جانب دولت عربستان سعودي را نگه داشت و اين موضع ترامپ در حالي است كه هم اكنون بزرگ‌ترين پايگاه نظامي آمريكا در منطقه خاورميانه در كشور قطر واقع شده است.
پايگاه هوايي" العديده " آمريكا در قطر با بيش از 100 هزار نيرو، مهم‌ترين پايگاه نظامي آمريكا در منطقه محسوب مي‌شود كه نقش مهمي در حضور آمريكائيها در منطقه ايفا مي‌كند. اما موضع دولت ترامپ در قبال قطر ديري نپاييد و ديروز دو خبر منتشر شد كه خلاف سياست‌هاي يك هفته گذشته آمريكاست و در ظاهر نشان از چرخشي در سياست حمايت همه جانبه واشنگتن از رياض در بحران منطقه‌اي اخير است.
يكي از خبرها حاكي از ورود دو فروند رزمناو آمريكايي به آب‌هاي قطر براي برگزاري يك رزمايش مشترك و خبر بسيار مهم‌تر ديگر اعلام قرارداد فروش 12 ميليارد دلاري 36 فروند جنگنده اف 15 آمريكايي به كشور قطر از سوي "جيمز ماتيس" وزير دفاع آمريكاست.
اعلام اين قرارداد در شرايطي كه دولت قطر با بزرگ‌ترين همسايه عربي خود يعني عربستان سعودي در شرايط روابط بحراني قرار دارد و در حالي كه هم اينك "عادل الجبير" وزير امور خارجه آمريكا براي انجام يك سفر رسمي به واشنگتن رفته است، نشان از بي‌برنامگي و نداشتن چارچوب و اصول مشخص درسياست خارجي دولت آمريكاست.
اعلام فروش جنگنده به قطر در حالي كه در يك هفته گذشته دولت آمريكا آشكارا در بحران اخير ديپلماتيك جانب دولت سعودي را گرفته بوده است، يك تناقض جدي و يا دستكم يك وقت ناشناسي فاحش در دستگاه سياست خارجي و اولويت‌هاي دفاع ملي آمريكاست.
به گزارش عصر ايران، اين اعلام در حالي صورت گرفته كه 3 هفته پيش نيز ترامپ در جريان سفر به عربستان سعودي قرارداد نظامي به ارزش 480 ميليارد دلار با اين كشور امضا كرد و در ماجراي نزاع دولت سعودي با همسايه‌اش نيز تا به امروز جانب رياض را نگه داشته است.
بسياري از ناظران بر اين باور بوده و هستند كه سياست خارجي دولت دونالد ترامپ يك سياست بدون چارچوب و اصول و بيشتر حول محور منفعت گرايي اقتصادي خواهد بود و حالا دولت آمريكا با رفتارهاي تناقض آميز و كاسب كارانه اين مساله را به اثبات رسانده است؛ دولت ترامپ در 3 هفته گذشته هم با عقد قرارداد 110 ميلياردي آشكارا در بحران‌هاي منطقه‌اي جانب رياض را نگه داشته و هم با فروش 12 ميليارد دلار جنگنده به قطر پيام‌هاي متناقضي به دولتمردان سعودي مي‌فرستد.
پيام رفتارهاي متناقض دولت ترامپ و بي‌محوري كنوني در سياست خارجي اين كشور و رويكرد كاسب كارانه و صرفا اقتصادي اين كشور نسبت به مسايل جهاني و داخلي، مويد اين ادعاست كه فرمان سياست خارجي آمريكا در دولت ترامپ با سنگيني دلار مي‌چرخد و هيچ اصولي جز منافع اقتصادي و پيش فرض‌ها و سلايق شخصي ترامپ بر آن حاكم نيست.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON