جستجو
جمعه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۵ حزب تمدن > اخبار > اختلاف افكني و مردم را به جان هم انداختن بدترين گناه است
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
اختلاف افكني و مردم را به جان هم انداختن بدترين گناه است


به گزارش جماران، حجت‌الاسلام و المسلمين علي اكبر ناطق نوري در مراسم احياء شب نوزدهم ماه رمضان حرم امام خميني (س) گفت: شب شهادت مجسمه عقل و انسانيت، حضرت علي(ع) را به پيشگاه حضرت مهدي (عج) و دوست‌داران عدالت و انسانيت در جهان و ملت شريف ايران تسليت مي‌گويم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه امشب از سه جهت قابل اهميت است، اظهار داشت: يكي اينكه شب شهادت بهترين انسان در جهان آفرينش، بعد از رسول‌الله است. شب شهادت علي(ع) شب ملاقات عاشقي با معشوق است كه وقتي فرقش شكافته مي‌شود، «فزت و رب الكعبه» مي‌گويد.
وي ادامه داد: در عين حال احتمال بسيار زياد داده مي‌شود كه امشب شب قدر باشد. معناي شب قدر بودن اين است كه يك ذكرش بهتر از هزار ماه ذكر گفتن، يك قطره اشكش بهتر از هزار ماه گريستن در راه خدا و يك‌الله گفتنش بهتر از هزار ماه‌الله گفتن است.
ناطق نوري افزود: حسن حادثه اينكه اين دو حادثه با شب جمعه مصادف شده است؛ شب رحمت و شبي كه فرشتگان به بندگان خدا خطاب مي‌كنند كه در رحمت خدا باز است.
وي تاكيد كرد: بدين سه جهت بايد قدر امشب را بهتر بدانيم و بيشتر بهره بگيريم. فكر كنيم كه چرا در چنين شب‌هايي خواب را بر خود حرام مي‌كنيم از راه دور و نزديك به مساجد، تكايا و حسينيه‌ها مي‌رويم؟ اين آمدن چه تحولي بايد در ما ايجاد كند و ايجاد مي‌كند؟ اين توفيقي است كه نصيب همه مومنان مي‌شود و معلوم نيست ادامه داشته باشد؛ كما اينكه كساني سال، ماه، هفته و شب قبل بودند و امشب نيستند و دستشان و دستشان از نعمات كوتاه شد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اين نعمتي است كه بر اساس مصلحت خدا مانديم و بايد شكر آن را به جاي آوريم. گفتن شكر خوب است اما همه شكر اين نيست. اساتيد اخلاق مي‌گويند كه شكر هر نعمتي استفاده صحيح از آن است. شكر داشتن چشم اين است كه آدم از نعمت بينايي صحيح، حلال، براي رشد دادن فكر و انديشه و روحش استفاده كند و كفران نعمت چشم اين است كه آدم از چشمش استفاده گناه كند و نگاه منفي به افراد داشته باشد و بد انسان‌ها را ببيند و بد تفسير كند.
وي با بيان اينكه شكر نعمت زبان استفاده صحيح از آن است، ادامه داد: كسي نزد پيامبر (ص) رسيد و گفت مرا نصيحت كن و پيامبر فرمود «احفض لسانك». لقمان به پسرش گفت كه زبان تو يك حيوان درنده است؛ رهايش كني نابودت مي‌كند. شما مي‌دانيد با اين زبان چه شرّهايي به پا مي‌شود؟ اختلاف افكني بين آدم‌ها، جامعه را به جان هم انداختن، دروغ گفتن و تهمت زدن و نمامي كردن با زبان انجام مي‌شود. نمّامي(اختلاف افكني) و آدم‌ها را به جان همديگر انداختن، بدترين گناه است و پيامبر (ص) نيز فرمود بدترين شما كسي است كه روش او نمّامي است.
ناطق نوري تاكيد كرد: همه ما انسان هستيم. اميرالمومنين(ع) به مالك مي‌گويد اين مردمي كه تو استاندار آنها هستي يا در خلقت با تو شريك و يا برادر ديني تو هستند؛ همه قابل احترام هستند و بايد با آنها مدارا كني. امشب آمده‌ايم كه خودمان را بازنگري و آسيب شناسي كنيم. همه ما مي‌گوييم جامعه خيلي بد شده است.جامعه يك انسان كلي در كوه‌هاي همدان نيست؛ ما هستيم. بايد تصميم بگيريم كه خوب شويم و بدون دليل به كسي تهمت نزنيم. مي‌گويند از كجا اين حرف را مي‌زني؟ جواب مي‌دهد، اينگونه مي‌گويند! الآن هم در فضاي مجازي و تلگرام همه چيز مي‌آيد و حساب و كتاب هم ندارد و ما بدون تحقيق نقل مي‌كنيم، اما بدانيم كه روز قيامت مواخذه مي‌شويم. آب روي مومن از كعبه بالاتر است. امشب مقداري به محاسبه خودمان برسيم كه كجاي كار ما عيب دارد.
وي افزود: آنچه كه در درون را آشكار كنيم يا مخفي نگه داريم، خدا حسابش را مي‌كشد و هركس را بخواهد مي‌بخشد و هركس را بخواهد عذاب مي‌كند. در سوره نور آيه 24 آمده است كه روز قيامت از دست، چشم، زبان و پاي ما سوال مي‌كنند. روز قيامت دست، چشم و پا عليه ما شهادت مي‌دهند. قبل از آنجا بهتر نيست به حساب خودمان برسيم؟
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: خواهرم، چرا گونه‌اي حركت كني كه معصيت انجام دهي و يا ديگران را وادار با گناه كني؟ چرا قرآن را زير پا بگذاريم؟ اسلام براي زن بالاترين مقام را قائل است كه در هيچ مكتبي به اندازه اسلام به زن و دختر كرامت نداده است. از نظر اسلام احترام دختر و همسر بسيار بالا است؛ احترام پدر به اندازه مادر نيست.
وي ادامه داد: جواني به پيامبر (ص) گفت كه مي‌خواهم توبه كنم اما نمي‌دانم با گناهان پيشين خود چه كنم. پيامبر (ص) فرمود به پدرت احترام بگذار؛همان‌طور كه باد پاييز برگ درختان را مي‌ريزد احترام به پدر گناهان تو را مي‌ريزد. رسول خدا(ص) فرمود اگر مادر داشت گناهانش زودتر مي‌ريخت.
ناطق نوري خطاب به زنان و دختران گفت: شما گوهر هستي و نبايد در دسترس همه قرار بگيري. مگر مي‌شود طلا را كنار خيابان ريخت؟ اگر مي‌گويند خودت را حفظ كن، اسلام به تو ارزش مي‌دهد؛ تو ارزشمند هستي. دوم اينكه دختر جوان! چرا با نوع پوششت ديگران را به معصيت اندازي و عامل معصيت شوي؟ البته من با برخورد تند و خشن مخالفم؛ جواب نداده و جواب نمي‌دهد. منطقي، با اخلاق، با سيره پيامبر (ص) و ائمه (عليهم السلام) خيلي مي‌توان كار كرد.
وي افزود: من در دوره جواني (دهه 40) با فولكس از مازندران مي‌آمدم. نزديك غروب دو خانم جوان بي‌حجاب نزديك سدّ كرج در كنار جاده جلوي من را گرفتند و ماشيني كه قرار بود دنبال ما بيايد، نيامده است. من هم عمامه‌ام را كه در صندلي پشت ماشين بود سرم كردم تا بدانند من روحاني هستم؛ آنها گفتند مي‌دانيم روحاني هستيد، اما به غير شما به كسي اعتبار نكرديم. ديدم انسانيت اقتضاء مي‌كند سوارشان كردم. در طول راه گفتم شما مسلمان هستيد؟ نمي‌دانيد حجاب از واجبات است؟ و سپس مطالبي را در اين مورد بيان كرد. در كرج كه آنها را پياده كردم گفتند چه كتابي در مورد حجاب بخوانيم؟ من «فلسفه حجاب» شهيد مطهري را معرفي كردم. اين نشان مي‌دهد، قلب‌ها درست است؛ آموزش غلط بوده است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام بيان كرد: موسي بن جعفر(ع) فرمود از ما نيست كسي كه هر روز حساب خودش را نرسد. كاسب آخر شب مي‌بيند دخلش چقدر است. ما بايد محاسبه‌اي داشته باشيم كه چشم و دست ما شهادت درست دهد.
وي با اشاره به خطبه 90 نهج البلاغه گفت: اميرالمومنين(ع) در اين خطبه مي‌فرمايد كارهاي خودتان را وزن كنيد قبل از اينكه اعمالتان را در روز قيامت وزن كنند. سعي كنيم هر روز چند دقيقه محاسبه كنيم كه صبح تا شب چقدر گناه و چقدر ثواب كرده‌ايم و سعي كنيم فردا بهتر از امروز باشد كه مغبون (فريب خورده) و ملعون نباشيم؛ متنبه و بيدار شويم كه كجا بوديم، چه كار كرديم و كجا مي‌خواهيم برويم.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON