جستجو
جمعه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۸ حزب تمدن > اخبار > سيد حسن خميني: تذكر امام اين بود كه سياست نبايد در دايره مسايل نظامي قرار گيرد
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
سيد حسن خميني: تذكر امام اين بود كه سياست نبايد در دايره مسايل نظامي قرار گيرد


به گزارش عصر ايران به نقل از خبرگزاري ها،  سيدحسن  خميني طي سخناني به مناسبت سالگرد ارتحال امام خميني در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني برنامه «نگاه يك» با اشاره به برگزاري مراسم سالروز رحلت امام (ره)، اظهار كرد: دغدغه زيادي بود كه مراسم امسال را چگونه برگزار كنيم؛ چرا كه امسال اين مراسم در ماه رمضان قرار گرفته بود و پس ديداري كه با رهبري داشتيم، تصميم گرفتيم كه برنامه را در عصر برگزار كنيم و زمان برنامه را نيز كوتاه كرديم و خود من نيز سخنراني نكردم تا برنامه مدت كمتري داشته باشد كه البته از حضور مردم در اين مراسم تشكر ويژه‌اي مي كنم كه سرمايه اين نظام همين مردم هستند.

وي افزود: حقيقت امر اين است كه امام (ره) بيان درد جامعه خود بوده است. ما در تاريخ سيد و آخوند زياد داشته‌ايم اما هيچ كدام امام (ره) نشده‌اند. امام (ره) كسي بود كه مردم بيان دردهاي خودشان را در كلام ايشان مي‌ديدند.

سيدحسن خميني ادامه داد: مردم به چنين كسي كه نسخه درد جامعه خودش است، اقبال مي‌كنند. مردم امام (ره) را حلال مشكلات خود مي‌دانستند. واقعا جامعه آن روز، جامعه‌اي كه از بنگلادش تا شمال آفريقا را در برمي گيرد، بر پيشاني امام (ره) حل مشكلات را مي‌ديده است.

وي تاكيد كرد: اگر امروز مي‌خواهيم امام (ره) در جامعه همچنان زنده باشد كه هست و مورد توجه جوانان باشد كه هست، بايد تفسيري از ديدگاه‌هاي امام (ره) ارائه دهيم كه در حل مشكلات كشور كارگشا باشد.

سيدحسن خميني درحالي كه مي گفت امام در ماه رمضان، شعر مي خواند، شعري را با تكمله «تكرار مكررات بس كن» خواند و گفت: تكرار بر وزن تفعال است و اينگونه نيست كه بر اساس لهجه يزدي، با فتحه خوانده شود.

سيدحسن خميني با بيان اين كه امام (ره) در برابر كساني كه موضوع حكومت اسلامي را طرح كردند، جمهوري اسلامي را ارائه دادند، گفت: هرگاه توانستيم پيوند عميق مردم را با اين نظام حفظ كنيم، مشكلاتمان را هم مي توانيم حل كنيم.

وي  با بيان اين كه علت زنده ماندن امام در جامعه اين است كه امام (ره) فراتر از جناح‌هاي سياسي بوده است، گفت: ما نبايد اجازه دهيم ميراث جامعه مصادره شود. امام (ره) و شهدا متعلق به يك جناح و ديدگاه نيستند و رمز ماندگاري‌شان هم همين است كه خودشان در زمان حيات اجازه مصادره خودشان را ندادند.

سيدحسن خميني با تأكيد بر اين كه امام (ره) هوش بسيار بالايي داشت، اظهار كرد: همه كساني كه دوست و دشمن امام (ره) بودند به اين مسأله اقرار مي‌كنند كه تيزهوشي و استعداد امام (ره) بسيار بالا بوده است. امام (ره) از آغازين سال‌هاي جواني در كنار مسائل سياسي مشق كرده است و از نزديكان آيت‌الله كاشاني بوده است كه ايشان هم به امام (ره) اميد داشته‌اند كه مرجع شود. امام (ره) حوادث سياسي چون نهضت ملي شدن صنعت نفت و ساير موارد را ديده‌اند.

وي افزود: كساني چون آيت‌الله هاشمي و آيت‌الله خامنه اي و دانشجويان خارج از كشور كه در نهضت امام (ره) حضور داشته‌اند، ديده‌اند كه امام (ره) چگونه از خارج از كشور و از پاريس داخل را مديريت كردند و در واقع مديريت يك سال مانده به انقلاب امام (ره)، مديريتي است كه مي‌توان آن را در كلاس‌ها تدريس كرد.

سيدحسن خميني با اشاره به زمان بازگشت امام (ره) به ايران اظهار كرد: وقتي امام (ره) قرار بود به ايران بازگردد، همه جز خود امام (ره) و ابوي من با اين موضوع مخالف بودند اما امام (ره) با توجه به تجربه‌هاي پيشين تصميم گرفتند كه به ايران باز گردند و اتفاقا همان پرواز هم تير خلاصي به رژيم بود.

وي در پاسخ به اين پرسش كه امام (ره) چه نقشي براي مردم در حكومت قائل بودند، گفت: به نظرم حكومتي كه پذيرش مردم را به همراه نداشته باشد، حداقل با بحران مشروعيت مواجه است. همان‌طور كه حاكمي كه عادل نيست، مشروعيت ندارد، حاكمي هم كه اقبال مردم را ندارد، مشروعيت ندارد. براي اين هم مي‌شود موارد زيادي را از سيره امام و ائمه معصومين آورد. بنابراين، اين موضوع كه مردم در حكومت حضور داشته باشند، موضوع مهمي است.

سيدحسن خميني افزود: امام (ره) براي انقلاب تاكيدش به مردم بود. اين مردم هستند كه بايد در اين عرصه حاضر باشند.

وي  با تاكيد بر اين كه در عرصه اجتماعي اگر نتوانيم مردم را نسبت به ناهنجار بودن امري قانع كنيم، هر چه بيشتر تلاش كنيم كمتر نتيجه مي‌گيريم، گفت: مهم‌تر از نهي از گناه، نهي از منكر است و بايد كاري كنيم كه يك گناه در ذهن اذهان جامعه تبديل به يك منكر شود و وقتي امري ناپسند تبديل به ناهنجار شد و مردم هم پذيرفتند كه اين امر ناهنجار است، آن وقت ديگر نيازي به آژان و پاسبان و اين‌ها نخواهد بود.

وي با اشاره به اين كه وقتي نظام جمهوري اسلامي پس از انقلاب شكل گرفت، مسئوليت جامعه و حكومت با انقلابيون است، گفت: كساني كه در دوران رژيم پهلوي منتقد بودند و انقلاب كردند و حكومت تازه‌اي را به وجود آوردند، آن وقت بايد در برابر مسئوليت‌هايي كه بر عهده گرفته‌اند، پاسخگو باشند و در برابر فقر در جامعه جواب دهند.

سيدحسن خميني  تاكيد كرد: ما البته هيچ وقت به آرمان‌شهر نمي‌رسيم و ترسيم اين آرمان‌شهر براي آن است كه راه گم نشود. آرمان‌شهرها دست‌نيافتني اند كه اگر نبودند آرمان‌شهر نبودند. اين كه در جامعه‌اي فقير نداشته باشد، در آرمان‌شهر ممكن است اما ما بايد در اين مسير كه در جامعه فقر وجود نداشته باشد، حركت كنيم و بايد ببينيم كه آيا شيب حركتمان در اين مسير مناسب است و امكانات لازم را براي ريشه كن كردن فقر يا حركت در سمت ريشه‌كن كردن فقر داريم يا نه و درست حركت مي كنيم يا نمي كنيم.

وي افزود: البته نبايد بي‌انصافي كنيم. به هرحال انقلاب در برخي از موارد به اهداف خود رسيده و در برخي موارد هم نرسيده است و بايد بيشتر تلاش شود كه در اين زمينه بايد از همه دولت‌ها تشكر كرد كه هر كدام در حد خود براي حل مشكل فقر عمل كردند.

استاد حوزه ادامه داد:  اتكاي امام در انقلاب به سر نيزه و اسلحه نيست.حتي تذكر امام اين بود كه نظاميان حق دخالت در امور سياست را ندارند و سياست نبايد در دايره مسايل نظامي قرار گيرد؛ فقط مردم حق دارند. اين نكته‌اي بوده كه بعد از امام مورد تاكيد خلف امام بوده و از نقاط درخشان ايشان بوده است.

سيدحسن خميني با اشاره به موضوع تحجر در ديگاه امام، گفت: مجمع تشخيص مصلحت نظام يكي از عقلايي‌ترين كارهايي است كه در جامعه اسلامي شكل مي گيرد و موضوعات جامعه را تشخيص مي دهد اما آنچه به عنوان تحجر مطرح است، ارتباطي به حكم حكومتي يا بررسي آن از سوي مجمع تشخيص ندارد.

وي  تأكيد كرد: من يك بار در دوران طلبگي كه پدرم سخنراني درباره مفهوم تحجر داشت، به ايشان گفتم كه بي‌تعارف يكي از مشكلات شما اين است كه تعريف دقيقي از مفهوم تحجر نداريد. اسلام ناب اسلامي است كه از يك سو مقابله با تحجر دارد و از يك سو مقابله عناصر غيرديني دارد كه مي‌خواهند وارد دين شود.

وي افزود: اسلام آمريكايي كه امام به آن اشاره مي‌كردند، همان اسلام سرمايه‌داري است، البته در آن زمان كه اين موضوع مطرح شد، دوران انتخابات مجلس سوم بود كه جريان جامعه روحانيت و مجمع روحانيون پيش آمده بود كه آقاي مهدوي كني اين توصيف امام را درباره اسلام آمريكايي به خود گرفتند اما امام در ديداري با ايشان اشاره كردند كه منظورم شما نبوده‌ايد.

وي  تاكيد كرد: اسلام متحجر اسلامي است كه ممكن است در ظاهر بسيار متحجر باشد اما در پايان كار خود نشان مي‌دهد كه دين توان حل مشكلات جامعه را ندارد اما ما بايد كاري كنيم كه مردم بدانند دين توان حل مشكلات جامعه را دارد.

سيدحسن خميني افزود: راه سعادت اين ملت فقط از طريق پيوند دين، عقلانيت و معنويت با يكديگر است و راه ما سعادت ما بازگشت به متون ديني است و برداشت نوين از اسلام است.

وي در پايان تاكيد كرد: ما بايد انقلاب را بايد در زمينه و بستر خودش ببينيم و اين كه امروز رهبري اشاره كردند كه جاي جلاد و شهيد عوض نشود، نكته درستي است كه بدانيم افراد را در ظرف زماني به درستي تحليل كنيم و بغض و كينه‌هاي امروزمان را وارد تحليل‌هايمان نكنيم. اينكه امروز با كسي مشكل داريم اما مي‌آييم و مي گوييم طرف از همان ابتدا بد بود، درست نيست.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON