جستجو
پنج شنبه - ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵ حزب تمدن > اخبار > مقام معظم رهبري: شركت در انتخابات، راي به نظام است/ مسائل سوريه، بحرين و يمن با گفتگو قابل حل است/ تخلفات در انتخابات را دنبال و با متخلفان برخورد كنيد
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
مقام معظم رهبري: شركت در انتخابات، راي به نظام است/ مسائل سوريه، بحرين و يمن با گفتگو قابل حل است/ تخلفات در انتخابات را دنبال و با متخلفان برخورد كنيد


مهمترين بخش هاي سخنراني آيت الله خامنه اي به اين شرح است: 

- مجال تحريف را از تحريف‌كنندگان امام بگيريم

- اگر يك حقيقتي بارها تكرار نشود و با جزئيات و خصوصيات ذكر نشود، گمان تحريف اين حقيقت به‌مرور وجود دارد. اكثر شما مي‌دانيد كه انگيزه‌هايي براي تحريف شخصيت امام و تحريف انقلاب كه بزرگ‌ترين هنر امام بزرگوار بود وجود دارد.

- ما بايد حقايقي را كه در باب امام و در باب انقلاب گفتيم تكرار كنيم تا مجال تحريف را از تحريف‌كنندگان بگيريم. 

-  رمز پيروزي حركت امام اين بود كه توانست بر جوانان تكيه كند و آحاد جامعه را وارد ميدان كند و در ميدان نگه دارد. 

- جذابيت امام جوانها را وارد ميدان كرد

مقام معظم رهبري: شركت در انتخابات، راي به نظام است/ مسائل سوريه، بحرين و يمن با گفتگو قابل حل است/ تخلفات در انتخابات را دنبال و با متخلفان برخورد كنيد/ تخلفات در انتخابات نبايد تكرار شود/ بله چالش هزينه دارد اما سازش هم هزينه دارد/ اگر چالش با منطق و عقلانيت همراه باشد هزينه اش از سازش كمتر است/ درباره دهه 60 ، نبايد جاي جلاد و شهيد عوض شود

- امام يك جذابيت‌هاي شخصي داشت؛ يك جذابيت‌هايي در شعارهاي امام وجود داشت؛ اين جذابيت‌ها آن‌قدر قوي بود كه توانست قشرهاي مختلف مردم را از جوان‌ها وارد ميدان كند.

- امام داراي يك شخصيت بسيار قوي و بسيار مستحكم بود. امام داراي صراحت بود، داراي صداقت بود. همه‌ي مخاطبان امام در گفته‌ي او احساس صداقت مي‌كردند. امام ايمان و توكلش به خداي متعال در رفتار و گفتار او به‌طور مساوي نمايان بود.

- بخشي از جذابيت امام مربوط به اصولي بود كه امام ارائه مي‌كرد. ازجمله‌ي چيزهايي كه امام به مردم ارائه مي‌كرد اسلام بود؛ اسلام ناب محمدي.

- اسلام ناب يعني اسلامي كه نه اسير و پابند تحجر است، نه اسير و پابند التقاط است. امام در دوراني كه هم تحجر وجود داشت هم التقاط وجود داشت، اسلام ناب را مطرح كرد؛ اين براي جوان مسلمان جذاب بود. ازجمله‌ي مباني امام، «استقلال»، «آزادي»، «عدالت اجتماعي»، «عدالت اقتصادي» و «بيرون آمدن از چنبره‌ي سلطه‌ي آمريكا» بود. اين‌ها مباني امام بود. اين ها همه جذاب است.

- دهه‌ شصت، دهه مبارزه با تروريسم بود/  جاي شهيد و جلاد عوض نشود

مقام معظم رهبري: شركت در انتخابات، راي به نظام است/ مسائل سوريه، بحرين و يمن با گفتگو قابل حل است/ تخلفات در انتخابات را دنبال و با متخلفان برخورد كنيد/ تخلفات در انتخابات نبايد تكرار شود/ بله چالش هزينه دارد اما سازش هم هزينه دارد/ درباره دهه 60 ، نبايد جاي جلاد و شهيد عوض شود

- دهه‌ي شصت، دهه‌ي آزمون‌هاي بزرگ و پيروزي‌هاي بزرگ است؛ دهه‌ي شصت دهه‌ي خشن‌ترين تروريسم در كشور است. در طول چند سال هزاران نفر از آحاد مردم، از مسئولين، از قشرهاي مختلف، به‌وسيله‌ي تروريست‌ها به شهادت رسيدند؛ از كاسب معمولي گرفته تا شخصيت‌ها؛ تا 17 هزار هم گفته‌اند؛ يعني 17 هزار انسان باشرف، باشخصيت و ارزشمند در تروريسم دهه‌ي شصت فدا شدند كه در ميان اين‌ها شخصيت‌هايي مثل شهيد مطهري و شهيد بهشتي حضور دارند.

- دهه‌ي شصت دهه‌ي مبارزه با تجزيه‌طلبي است؛ در دهه‌ي شصت ملت ما و جوان‌هاي ما محكم ايستادند؛ جاي شهيد و جلاد عوض نشود. در دهه‌ي شصت ملت ايران مظلوم واقع شد. تروريست‌ها و منافقين و پشتيبان‌هاي آنان با ملت ايران جفا كردند. 

- اصول امام تمام‌شدني نيست

- در برخي از شعارهاي امام عقب هستيم

- نام امام گره‌گشا است؛ علاوه بر اينكه اصول امام يك اصول تمام‌نشدني و كهنه‌نشدني است. بنابراين امروز هم شعار «عدالت اجتماعي و اقتصادي»، شعار «استقلال»، شعار «آزادي»، شعار «مردم‌سالاري»، شعار «جداشدن از چنبره‌ي آمريكا» براي جوان‌هاي ما جذاب است.

- ما البته در برخي از اين شعارها انصافاً عقب هستيم. ما در مورد عدالت اجتماعي عقبيم، در مورد تحقق برخي از مباني و اصول اسلامي عقب‌ماندگي داريم؛ اين را انكار نمي‌كنيم. اما همت ما و هدف ما و آرمان ما همين است.

- اين براي نسل جوان جذاب است؛ بلكه براي نسل جوان كشورهاي ديگر به‌خصوص كشورهاي اسلامي جذاب است؛ اين قدرت بسيج‌كنندگي انقلاب است.

- من اين را مي‌خواهم بگويم: مسئولان كشور، فعالان سياسي كشور، از اين قدرت بسيج‌كنندگي انقلاب غفلت نكنند. اين نعمت بسيار بزرگي است. 

- ملت ايران در دهه ۶۰ مظلوم واقع شد

- توصيه مي كنم به همه كساني كه اهل فكر و تامل هستند جاي شهيد و جلاد عوض نشود.

- ببينيد وقاحت دشمن ما تا كجاست! رئيس‌جمهور آمريكا در يك نظام قبيله‌اي عقب‌مانده‌ي منحطِ محض در كنار رئيس قبيله مي‌ايستد و رقص شمشير مي‌كند؛ آن‌وقت به ۴۰ميليون رأي ملت ايران در يك انتخابات آزاد ايراد مي‌گيرد.

- در مقابل ما دشمناني با اين وقاحت و با اين حد از پرده‌دري و بي‌ملاحظگي هستند كه در كنار قاتلين شب و روز مردم كوچه و بازار يمن مي‌ايستند و از حقوق بشر اسم مي‌آورند؛ ديگر از اين وقاحت بالاتر!

- قريب دو سال و نيم است كه شب و روز دارند يمن را بمباران مي‌كنند؛ نه مراكز نظامي يمن را؛ كوچه و بازار و مسجد و خانه‌هاي مردم را؛ بي‌گناهان را مي‌كشند... با يكديگر مغازله مي‌كنند و اسم حقوق بشر مي‌آورند و جمهوري اسلامي را به‌خاطر حقوق بشر تحريم مي‌كنند. وقاحت از اين بالاتر! 

- مسائل سوريه با گفتگو قابل حل است. در بحرين دولت و ملت باهم گفتگو كنند. در سوريه، بحرين و يمن، مسائل با گفتگو قابل حل است

-  شوراي نگهبان تخلفات انتخابات را دنبال كند. با جديت دنبال شود. جلوي آن را بگيريد در آينده تكرار نشود.

-  بله چالش هزينه دارد اما سازش هم هزينه دارد/ اگر چالش با منطق و عقلانيت همراه باشد هزينه اش از سازش كمتر است

متن كامل خبر

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز (يكشنبه) در اجتماع عظيم مردم در بيست و هشتمين سالگرد رحلت امام بزرگوار و هميشه زنده ملت، خميني كبير تأكيد كردند: برخوداري از «روحيه، ذهن و عمل انقلابي» درس بزرگ امام راحل عظيم الشأن است و ملت ايران در پرتو اهداف و آرمانهاي همچنان پر جاذبه امام و هوشياري در مقابل شيطان بزرگ، راه تحقق اهداف انقلاب را در معناي حقيقي عقلانيت يعني انقلابي گري ادامه مي دهد.

رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود با گراميداشت سالگرد رحلت دردناك امام بزرگوار، به مطالب و حقايقي كه در طول سالهاي گذشته درخصوص امام و انقلاب بيان شده، اشاره كردند و گفتند: درباره امام ناگفته هايي وجود دارد كه بايد به تدريج به ذهنيت جامعه منتقل شود اما مطالبي هم كه در طول سالهاي گذشته بيان شده اند، بايد تكرار و مرور شوند تا راه و مباني امام از گزند تحريف در امان بمانند و برخي افراد مجال تحريف امام را پيدا نكنند.

ايشان، مخاطب اصلي سخنان امروز خود را جوانان بيان و خاطرنشان كردند: از آنجا كه جوانان دوران حماسه هاي بزرگ، پيروزي انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و دوران حركت هاي بزرگ در مقابل تجزيه طلبان را نديده اند، مخاطب اصلي توضيحات امروز من درخصوص امام، جوانان هستند، ضمن آنكه ذهن نسل جوان، بيش از ديگران در معرض حملات تحريف كنندگان قرار دارد.

رهبر انقلاب اسلامي خطاب به جوانان گفتند: پيروزي انقلاب اسلامي كه تحقق اراده الهي به‌وسيله‌ي امام خميني و با كمك مردم بود، يك جابجايي سياسي صرف و كنار رفتن يك گروه از قدرت و روي كار آمدن گروه ديگر نبود، بلكه انقلاب اسلامي يك تحول عميق و عظيم در عرصه سياست كشور و در متن جامعه ايراني بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به تحول عميقي كه در عرصه سياست كشور بوجود آمد، اشاره كردند و افزودند: انقلاب اسلامي، يك ديكتاتوريِ بسته و ارثي و وابسته به بيگانگان و دنباله رو آنها را به يك حكومت مردم‌پايه و متكي به مردم و مستقل و سربلند و داراي هويت تبديل كرد.

ايشان در خصوص تحول عميقي كه انقلاب اسلامي در متن جامعه ايجاد كرد، گفتند: جامعه ايران با آن سابقه فرهنگي و با آن عظمت و دانشمندان بزرگ و معارف عظيم بشري، به يك جامعه بي‌هويت و دنباله رو غرب تبديل شده بود اما انقلاب اسلامي، جامعه ايراني را به يك جامعه با هويت و داراي استقلال و اصالت و خلاقيت و صاحبِ حرف نو، تبديل كرد.

رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه امام بزرگوار چنين تحول عظيمي را بواسطه پيروزي انقلاب ايجاد كردند، افزودند: امام خميني در خلال سخنان خود، هدفهاي حداكثري انقلاب اسلامي را بيان مي كردند كه حتي برخي افراد سياسي پخته و مبارز نيز تحقق آنها را بعيد مي دانستند اما امام توانست همه اين هدفهاي حداكثري را محقق كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اهداف نهضت مشروطيت و نهضت ملي شدن صنعت نفت كه در مقايسه با اهداف امام، هدف هايي حداقلي به شمار مي آيند، خاطرنشان كردند: اين نهضتها نتوانستند بطور كامل به هدفهاي حداقلي خود برسند اما امام علاوه بر اينكه به اهداف حداكثري انقلاب اسلامي دست يافت، توانست اين انقلاب را حفظ و ماندگار كند.

ايشان با طرح اين سئوال كه «امام چگونه توانست اين حركت عظيم را به پيروزي برساند و اهداف حداكثري آن را حفظ كند»، گفتند: راز موفقيت امام خميني و هنر بزرگ آن امام، اين بود كه توانست آحاد مردم بويژه جوانان را به صحنه بياورد و آنان را در صحنه نگه دارد.

رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: در هر كشوري كه آحاد مردم وارد صحنه شوند و بايستند و مقاومت كنند، اهداف آنها محقق خواهد شد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس اين سئوال را مطرح كردند كه «امام چگونه چنين توانايي را به دست آورد كه مردم و بويژه جوانان را وارد ميدان نمايد و آنان را در ميدان حفظ كند».

ايشان در پاسخ به اين سئوال، به جذابيت هاي شخصيتي و جذابيت هاي شعارها و مباني و اصول امام اشاره كردند و گفتند: امام خميني از نظر شخصيتي، «بسيار مستحكم»، «داراي قدرت ايستادگي در سختي ها»، «داراي صراحت و صداقت» و «داراي ايمان و توكل به خدا در رفتار و گفتار» بود و اين جذابيت هاي شخصيتي موجب شد كه جوان، «امام و راه او، و نهضت و انقلاب» را انتخاب كند.

رهبر انقلاب اسلامي سپس به جذابيت هاي اصول امام اشاره كردند و افزودند: يكي از اصولي كه امام بزرگوار ارائه كرد، «اسلام ناب محمدي(ص)» بود، اسلامي كه نه اسير تحجر است و نه اسير التقاط.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «استقلال، آزادي، عدالت اجتماعي و عدالت اقتصادي» را از ديگر مباني جذاب امام برشمردند و خاطرنشان كردند: يكي ديگر از مباني امام، بيرون آمدن از چنبره سلطه امريكا بود كه براي جوانِ ايراني، جذاب بود.

ايشان تأكيد كردند: بيرون آمدن از چنبره سلطه امريكا، اكنون نيز براي جوانان كشورهايي مانند عربستان سعودي كه و دولتهاي آنها سالهاي طولاني در خدمت منافع امريكا هستند، جذابيت دارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به «مردم سالاري»، «حقِ انتخاب و حاكميت مردم» و همچنين «ايجاد خودباوري در ملت» به عنوان ديگر مباني امام اشاره كردند و گفتند: جذابيت هاي شخصيتي و مباني امام خميني عامل اصلي پيوستن جوانان به نهضت و انقلاب اسلامي بود كه در نهايت موجب پيروزي انقلاب و بروز يك زلزله سياسي در دنيا شد.

ايشان به شكل گيري تقسيم بندي «طرفداران و دشمنان انقلاب اسلامي» در دنيا اشاره كردند و افزودند: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، قدرتهاي بزرگ بويژه امريكا و شوروي و جريان هاي قدرت همچون صهيونيست ها و كمپاني هاي بزرگ، به دشمنان انقلاب اسلامي تبديل شدند، زيرا احساس خطر كردند اما در مقابل، بسياري از ملتهاي مسلمان حتي برخي ملتهاي غيرمسلمان، علاقه مند و طرفدار انقلاب شدند كه تا به امروز نيز اين جريان ادامه دارد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به سردرگمي قدرتها در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، خاطرنشان كردند: آنها بعد از مدتي كه خود را باز يافتند، دشمني ها را آغاز كردند و در طول ۳۸ سال گذشته طراحي هاي مختلفي انجام دادند اما در همه اين دشمني ها از ملت ايران شكست خوردند و بعد از اين هم به همين گونه خواهد بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين بخش از سخنان خود به شرايط «دهه شصت» كه دهه اول پيروزي انقلاب اسلامي و دهه حيات پر بركت امام بود، اشاره كردند و گفتند: دهه شصت يك دهه مظلوم و در عين حال بسيار مهم و سرنوشت ساز در تاريخ انقلاب اسلامي است كه متأسفانه ناشناخته مانده و اخيراً هم بوسيله برخي بلندگوها و صاحبان آنها مورد تهاجم قرار گرفته است.

ايشان دهه شصت را دهه آزمونهاي بزرگ و دهه خشن ترين اقدامات تروريستي در كشور خواندند و افزودند: تروريست هاي مورد حمايت قدرتها، در دهه شصت، هزاران نفر از آحاد مردم و مسئولين را به شهادت رساندند كه در ميان آنها از كاسب معمولي تا جوان و فعال سياسي و شخصيت هاي بزرگ ديده مي شوند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، دهه شصت را دهه ۸ سال جنگ تحميلي و دهه سخت ترين تحريمها خواندند و تأكيد كردند: البته دهه شصت، دهه افتخارات بزرگ و دهه مبارزه با تجزيه طلبي است كه ملت ايران بويژه جوانان با ايستادگي محكم خود در اين دهه، توانستند بر همه توطئه ها و دشمني ها پيروز شوند.

ايشان، اهل فكر را به تأمل در حقايق و واقعيت هاي دهه شصت فراخواندند و گفتند: مراقب باشيم تا در دهه شصت، جاي شهيد و جلاد عوض نشود، زيرا ملت ايران در دهه شصت مظلوم واقع شد و به دليل اينكه تروريست ها و منافقين و پشتيبانان آنها به امام و ملت ايران ظلم و خباثت كردند، ملت در موضع دفاع قرار گرفت و در نهايت هم پيروز شد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه به رحلت امام و دوران بعد از رحلت اشاره كردند و گفتند: بعد از امام، عده اي اميدوار شدند كه شايد بتوانند راه امام را تغيير دهند اما به لطف خدا نتوانستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به اينكه بعد از رحلت امام بزرگوار عده اي در خارج و عواملشان در داخل اميدوار شدند كه راه امام را به عقب برگردانند و منتظر پير شدن و از كار افتادن انقلاب بودند، افزودند: آنها مي خواستند بساط قبل از انقلاب را دوباره پهن كنند اما نتوانستند زيرا مباني و اصول امام خميني براي ملت ايران همچنان پرجاذبه، پرطراوت و شوق آفرين است.

ايشان تأكيد كردند: با وجود اينكه جسم امام در ميان ما نيست اما نام او همچنان گره گشا و «راه و روح و ياد او» زنده است و اصول كهنه نشدني و شعارهاي او همچنان پرجاذبه و هدايتگر ملت و كشور است كه اين واقعيت درخشان، نشانه «قدرت بسيج كنندگي انقلاب اسلامي» است.

رهبر انقلاب با اشاره به عقب ماندگي موجود در تحقق برخي شعارهاي امام راحل عظيم الشأن از جمله عدالت اجتماعي و برخي شعارهاي مبنايي و اصولي امام، افزودند: با همت بيشتر، اهداف و آرمانهاي آن امام به عرش سفر كرده را دنبال خواهيم كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي قدرت بسيج كنندگي انقلاب را نعمتي بسيار بزرگ خواندند و با اشاره به نياز واقعي امروز و آينده كشور به اين قدرت عظيم افزودند: هيچ پيشراني به عظمت و قدرت انقلاب و شعارهاي پرجاذبه امام وجود ندارد و مسئولان و فعالان سياسي به هيچ دليلي نبايد از اين قدرت تعيين كننده غفلت كنند.

ايشان با اشاره به ادامه توطئه هاي پيچيده دشمنان خاطرنشان كردند: به فضل الهي، انقلاب و آرمانهاي پرجاذبه امام همچنان قادر است جوانان و انسانهاي با عزم و اراده را به ميدان بياورد، به حركت وادارد و به پيش ببرد و اين، مهمترين عامل شكست توطئه هاي دشمنان است.

رهبر انقلاب با بيان مصداقي از اوج وقاحت دشمنان خاطرنشان كردند: رئيس جمهور امريكا با رئيس يك نظام قبيله اي، عقب افتاده و منحطِ محض، رقص شمشير مي كند و بي ادبانه به انتخابات آزاد و چهل ميليون رأي ملت ايران، ايراد مي گيرد.

ايشان با اشاره به مغازله رئيس جمهور امريكا با قاتلين مردم بي‌گناه و بي‌پناه يمن افزودند: دشمنان ما با بي حيايي تمام در كنار عاملين كشتار مردم يمن دم از حقوق بشر مي زنند و ملت نجيب ايران را به اسم حقوق بشر تحريم مي كنند؛ آيا وقاحت از اين بيشتر مي شود؟

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: در مقابل اين دشمنان گستاخ، ايران به قدرت بسيج كنندگي انقلاب نياز جدي دارد و بايد همه مسئولان و دلسوزان انقلاب، ارزشها و آرمانها را به معناي واقعي كلمه ارج بنهند و به خاطر اهداف كوتاه مدت و تحولات سياسي زودگذر و روزمره، اصول و ارزشها را به فراموشي نسپارند.

رهبر انقلاب، پيشرفت در عرصه هاي علم و اقتصاد و سياست و فرهنگ را نيازمند اعتماد به نفس و جرأت برآمده از انقلاب دانستند و افزودند: امروز، اگر تجربه اي مانند حوادث دهه شصت رخ دهد، قطعاً و بدون ترديد ميليونها جوان مصمم و دلاور در كمال قدرت و عزت نفس وارد ميدان مي شوند و كشور را حفظ و نگهداري مي كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با انتقاد از برخي كه «عقلانيت» را به عنوان نقطه مقابل شعارهاي انقلاب مطرح مي كنند، افزودند: عقلانيت واقعي در «انقلابي گري» است و نگاه انقلابي است كه مي تواند حقايق و واقعيتها را نشان دهد.

ايشان در بيان مصداقي از اين مسئله مهم يادآوري كردند: امام بزرگوار سي و چند سال پيش در پرتو نگاه انقلابي و در واقع عقلاني، امريكا را «شيطان بزرگ» و «غيرقابل اعتماد» معرفي كرد و اكنون بعد از سه دهه، رؤساي برخي كشورهاي اروپايي به اين واقعيت اذعان مي كنند و امريكا را غيرقابل اعتماد مي نامند كه اين مسئله، عقلانيتِ ناشي از انقلابي گري امام را نشان مي دهد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي افزودند: البته ملت ايران نيز در همه تجربه هاي خود درك كرده است كه امريكايي‌ها، حقيقتاً غيرقابل اعتمادند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان ديگري از معناي حقيقي عقلانيت خاطرنشان كردند: عقلانيت يعني شناخت اصالتها، تكيه به مردم و نيروهاي داخلي و توكل به خدا، نه اينكه انسان بعد از رها شدن از چنبره سلطه امريكا، مجدداً خود را به شيطان بزرگ نزديك كند.

رهبر انقلاب اسلامي، «برخورداري از روحيه و ذهن و عمل انقلابي» را بزرگترين درس امام خواندند و افزودند: هرگز نبايد اين درس راهگشا و سعادت بخش را فراموش كرد.

ايشان با نقد كساني كه امام را به چشم يك «ميراث فرهنگي» مي نگرند، افزودند: امامِ ملت ايران، ميراث فرهنگي نيست بلكه رهبر و امامِ زنده و حاضر است و با سخن و فكر و آرمان خود، همچنان اين ملت را هدايت مي كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با انتقاد از كساني كه به اسم «عقلانيت» مي گويند «چالش با قدرتها» هزينه دارد، افزودند: بله «چالش» هزينه دارد اما «سازش» هم هزينه هاي گزاف دارد.

رهبر انقلاب اسلامي، اقدام سعودي‌ها را در هزينه كردن صدها ميليارد دلار از پول ملتشان براي تحقق اميال و اهداف امريكا، هزينه سازش با شيطان بزرگ خواندند و افزودند: اگر انسان با اعتماد به نفس و «منطق و عقلانيت انقلابي» در يك چالش وارد شود، هزينه اش به مراتب كمتر از هزينه سازش است.

ايشان خطاب به ملت افزودند: ان‌شاءالله بعدها در اين زمينه صحبتهاي بيشتري خواهم كرد اما در هر حال حقيقت اين است كه قدرتهاي توطئه گر و تجاوزپيشه به هيچ چيز قانع نيستند و همانطور كه در تعاملات چند سال اخير ديديم، هر عقب نشيني در مقابل دشمنان، آنها را به مطالبات جديد وا مي دارد و اين سلسله «عقب نشيني و مطالبه تازه» هيچ پاياني ندارد.

رهبر انقلاب اسلامي پس از تبيين رابطه دقيق و ذاتي عقلانيت و انقلابي گري افزودند: انقلابي‌گري يعني مسئولان كشور هدفشان راضي كردن قدرتها نباشد و بدون انفعال و تسليم در مقابل زورگويان، فريب آنها را نخورند و با دوري از ضعف نفس در مقابل شيطان بزرگ، همت و هدف خود را در بكارگيري نيروها و عناصر داخلي، حل مشكلات و راضي كردن مردم متمركز كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع بندي اين بخش از سخنانشان بار ديگر نياز كشور را به «روحيه، ممشا، اصول و مباني انقلاب و امام» مورد تأكيد قرار دادند و افزودند: «انقلابي گري» را به عنوان «افراطي گري» نفي نكنيد، زيرا انقلابي گري نياز واقعي كشور و جامعه است.

رهبر انقلاب اسلامي بخش بعدي سخنان خود را به بيان چند نكته درباره مسائل داخلي اختصاص دادند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به انتخابات رياست جمهوري و حضور گسترده مردم در انتخابات، گفتند: از يكايك كساني كه به صحنه آمدند و بيش از ۴۱ ميليون رأي به صندوقها ريختند، از صميم قلب تشكر مي‌كنم.

ايشان، حضور گسترده مردم در انتخابات را نشانه «اعتماد عمومي به نظام» و موجب افزايش اعتبار كشور دانستند و افزودند: اكثريت هفتاد و چند درصدي مردم با حضور در انتخابات به نظام جمهوري اسلامي آري گفتند و آن را تأييد كردند و اين رأي، در واقع رأي به نظام اسلامي بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: متأسفانه برخي افراد از روي كج‌فهمي يا با انگيزه‌هاي ديگر، اين واقعيت را انكار مي‌كنند و مي‌گويند رأي مردم، ربطي به تأييد نظام اسلامي ندارد، در حالي‌كه حتي افرادي كه ممكن است در دل از نظام گله داشته باشند، با رأي دادن در چارچوب نظام، نشان مي‌دهند كه اين چارچوب را قبول، و به آن اعتماد دارند و آن را كارآمد مي‌دانند.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: شوراي نگهبان صحت انتخابات را خوشبختانه اعلام كرد، البته اعلام شد كه تخلفاتي در انتخابات انجام گرفته و گزارش اين موارد به ما نيز رسيد.

ايشان با اشاره به اينكه تخلفات در نتيجه انتخابات هيچ تأثيري نداشته است، گفتند: تخلف در انتخابات مناسب نظام جمهوري اسلامي نيست و مسئولان بايد اين موارد را با جديت دنبال كنند و متخلفين را مشخص كنند تا در انتخاباتي كه ملت ايران در آينده در پيش دارد، چنين تخلفاتي برافتد، زيرا اگر چشم بر تخلف ببنديم و از آن صرف‌نظر و اغماض كنيم، تخلفات تكرار مي‌شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تشكر از مسئولان امر اجرا و نظارت در انتخابات، از برخي بداخلاقي‌هاي انجام‌شده در تبليغات انتخاباتي انتقاد و خاطرنشان كردند: در تبليغات و مناظرات حرفهايي زده شد و بداخلاقي‌هايي انجام گرفت و دستگاههاي گوناگون كشور مورد اتهام قرار گرفتند كه كارهاي خوبي نبود.

ايشان افزودند: گذشته، گذشته است و بايد به آنچه در انتخابات انجام شد، به چشم اغماض نگاه شود و آن كارها تكرار نشود و ادامه پيدا نكند.

رهبر انقلاب اسلامي، همه ملت را به حلم توصيه كردند و افزودند: چه آن گروهي كه نامزد مورد نظرشان رأي آورده و چه آن گروهي كه رأي نياورده‌اند، بايد از خود ظرفيت و حلم نشان دهند و از بي‌ظرفيتي و بي‌جنبگي پرهيز كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: خوشبختانه امسال آن كساني كه در انتخابات موفق نشدند، از خود ظرفيت نشان دادند، بر خلاف سال ۸۸ كه عده‌اي آن مشكلات را براي كشور بوجود آوردند.

«اهميت ويژه دادن به توليد و اشتغال» مسئله اي بود كه رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنانشان به دولت توصيه كردند و افزودند: رئيس‌جمهور طبق قانون اساسي از امكانات گسترده‌اي در كشور برخوردار است كه بايد با استفاده از اين امكانات، ظرفيتها را بالفعل كنند و در عمل به وعده‌هاي داده شده به مردم، هيچ درنگي انجام نشود.

ايشان خاطرنشان كردند: در دولت دوازدهم بايد مسئولاني كاري، فعال و توانا انتخاب شوند، زيرا ناكارآمدي در بخشهاي اقتصادي و غيراقتصادي به حساب ناكارآمدي نظام گذاشته خواهد شد، در حالي‌كه اين، بي‌انصافي است و نظام، كارآمد است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه بايد كشور در مقابل تحريمهاي امريكا، مقاوم‌سازي  شود، افزودند: امريكايي‌ها با وقاحت هر روز ساز جديدي عليه ملت ايران كوك مي‌كنند كه مسئولان بايد در مقابل آنها كشور را از همه جهات سياسي و اقتصادي مقاوم كنند.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: در مسائل جهاني بايد از مسئولان كشور، صداي واحد و قوي شنيده شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه، به چند موضوع منطقه اي اشاره كردند و گفتند: متأسفانه در ماه مبارك رمضان، برادران روزه دار ما در برخي كشورها همچون يمن، سوريه، بحرين و ليبي دچار مشكلات عظيمي هستند.

ايشان با اشاره به بمباران و فشار شبانه‌روزي دولت سعودي عليه ملت يمن، گفتند: دولت سعودي بداند كه اگر ده، بيست سال ديگر نيز همين روش جنايت‌آميز را ادامه دهد، بر مردم بي‌پناه و بي‌گناه يمن پيروز نخواهد شد و تنها جرم و گناه خود را سنگين‌تر و انتقام الهي را نسبت به خود سخت‌تر خواهد كرد.

رهبر انقلاب اسلامي، حضور دولت سعودي در بحرين را حضوري غيرمنطقي خواندند و خاطرنشان كردند: مسائل بحرين مربوط به مردم بحرين است و مردم بحرين بايد خودشان با حكومتشان صحبت كنند و به نتيجه برسند.

ايشان، حضور و دخالت دولت بيگانه و وارد كردن نيروي نظامي با هدف غلبه بر اراده ملت بحرين را از لحاظ منطقي غلط و در عمل، ناكارآمد دانستند و گفتند: اين‌گونه كارها موجب روسياهي دولت سعودي است و حتي در صورتي كه با رشوه چند صد ميلياردي، امريكا را با خود همراه كنند، باز هم به نتيجه نخواهند رسيد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، حضور كشورهاي بيگانه در سوريه بر خلاف اراده دولت و ملت آن كشور را اقدامي خلاف خواندند و تأكيد كردند: مسائل سوريه بايد با گفتگو حل شود.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به نقش دشمن در ايجاد جنگهاي نيابتي در دنياي اسلام و درگير كردن مردم با يكديگر، گفتند: راه‌حل اين قضايا گفتگو و مذاكره است و نبايد از بيرون كشورها سلاح تزريق شود و ديگران در امور ملتها دخالت كنند.

ايشان با اشاره به اينكه داعش از محل شكل گيري خود در عراق و سوريه در حال رانده‌شدن است، افزودند: تروريستها اكنون قصد رفتن به سمت كشورهاي ديگر همچون افغانستان، پاكستان و حتي فيليپين و برخي كشورهاي اروپايي را دارند و اين آتش كه غربي ها به دست خودشان برافروختند، اكنون دامن خودشان را گرفته است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع‌بندي سخنانشان تأكيد كردند: ملت ايران به توفيق الهي توانسته است در همه اين قضايا با منطق، عقلانيت و عزم و اراده راسخ به پيش برود و بعد از اين نيز به اذن و هدايت الهي همه تحولات سياسي كشور به تحقق آرمانها و پيروزي ملت منجر خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: به توفيق پروردگار و به تجربه ۳۸ سال گذشته، فرداي اين ملت از امروز آن، به مراتب بهتر خواهد بود.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON