جستجو
جمعه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱ حزب تمدن > اخبار > «ناطق»جديد پا جاي پاي هاشمي فقيد
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
«ناطق»جديد پا جاي پاي هاشمي فقيد


عصر ايران؛ مصطفي داننده- ناطق نوري از دفتر بازرسي مقام معظم رهبري استعفا كرد. او دليل استعفاي خود را اينگونه بيان مي‌كند: «در ارتباط با موضوع كناره‌گيري بنده از اين مسئوليت، بايد عرض كنم به هر صورت بنده شخصا خواه‌ ناخواه وجهه سياسي دارم و نمي‌توانم در برابر وقايع و حوادث سياسي كشور، چه به لحاظ تكليف شرعي و چه از نظر وظيفه ملي و انقلابي، بي‌تفاوت باشم. از طرف ديگر به هر حال اين يك واقعيت است كه تعارض حقيقي بين فعاليت سياسي افراد در موقعيت‌هاي انتسابي به رهبري و حفظ جايگاه دفتر ايشان وجود دارد كه علي‌القاعده مي‌بايست مبراي از گرايشات متداول سياسي باشد، فلذا اين طبيعي بود كه اين تصميم را بگيرم كه هم نسبت به تحولات جامعه بي‌تفاوت نباشم و با دست باز‌تر بتوانم حركت كنم و هم اين‌طور نباشد كه رفتار‌هاي سياسي فردي چون بنده، موجبات القاي شبهه جانبداري دفتر مقام معظم رهبري از گروهي خاص را در اذهان فراهم كند.»

ناطق نوري يا همان «شيخ نور» سياست ايران پس از شكست در انتخابات رياست جمهوري سال 76، پيروزي خاتمي را به وي تبريك گفت و قسم خورد پس از اين در هيچ انتخابات ديگري در جمهوري اسلامي شركت نخواهد كرد. اين سخن ناطق بيانگر اين بود كه وي به دنبال جريان سازي است و ديگر دوست ندارد مرد حاضر در صحنه باشد، بلكه مي‌خواهد شطرنج باز پشت پرده سياست ايران باشد.

او در سال 84 به نفع جريان اصول‌گرايي و ، 92 و 96 به نفع جريان اعتدال اين نقش را بازي كرد. ناطق نوري به دليل كارشكني اصول‌گرايان در انتخابات سال 84 و همچنين سكوت اصول‌گرايان در برابر اتهاماتي كه احمدي نژاد در مناظره با ميرحسين موسوي عليه ناطق و فرزندش مطرح كرد، تصميم گرفت راه خود را از جريان راست ايران جدا كند. 

بازگشت ناطق نوري به ميانه ميدانم آرزوست

ناطق نوري نه به جريان اصلاحات بلكه به هاشمي رفسنجاني و حسن روحاني نزديك شد. او تمام تلاش خود را انجام داد تا روحاني به كرسي رياست جمهوري برسد. تمام تلاش‌هاي ناطق اما پشت پرده بود. او بيشتر كارگرداني مي‎‌كرد تا اينكه در صحنه حضور داشته باشد. هاشمي هم كارگردان سياسي بود هم بازيگر سياسي. ناطق اما به دليل دلخوري‌هايش از سپهر سياست ايران تنها كارگردان پشت صحنه بود درست مانند كارگردان‌هاي تئاتر.

به نظر مي‌رسد درگذشت هاشمي رفسنجاني اما تغييري در روش سياسي ناطق نوري ايجاد كرده است. بسياري از ناظران سياسي بر اين باور هستند كه ناطق مي‌تواند جايگزين هاشمي رفسنجاني شود. به اين شرط كه پاي به ميدان بگذارد.

استعفاي ناطق نوري از دفتر بازرسي مقام معظم رهبري حكايت از اين معنا دارد كه ناطق نوري تصميم گرفته است با فراغ بال  جاي هاشمي رفسنجاني را در فضاي سياسي كشور پر كند. او مي‌خواهد در ميانه ميدان سياست ايران حضوري فعال داشته باشد. يكي از بال‌هاي حمايتي روحاني ممنوع التصوير است. يكي ديگر سال گذشته درگذشت و تنها مانده است ناطق نوري.

ناطق نوري مي‌تواند با حضور فعال خود كمك بزرگي به روحاني كند. روحاني نمي‌تواند هم مديريت اجرايي كشور را در اختيار داشته باشد هم بار سياسي جريان اعتدال را به دوش بكشد. «شيخ نور» مي‌تواند با حضور خود جريان اعتدال را رهبري كند.

سال‌ها بود كه بسياري منتظر بازگشت ناطق نوري به عرصه سياست بودند و با خود مي‌گفتند «بازگشت ناطق نوري به ميانه ميدانم آرزوست.» به نظر مي‌رسد حالا اين آرزو در حال محقق شدن است و بايد ديد آيا «شيخ نور» بازهم وارد گود سياست خواهد شد يا خير؟

 
Copyright © 2013 - TAMADDON