جستجو
سه شنبه - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴ حزب تمدن > اخبار > ترامپ شيوخ خليج فارس را به جان هم انداخت و رفت
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
ترامپ شيوخ خليج فارس را به جان هم انداخت و رفت


به گزارش ايرنا، افسر بازنشسته و كارشناس مسائل راهبردي در عراق در اين راستا در يادداشتي در صفحه شخصي خود نوشته است كه ترامپ با حضور در منطقه، باعث انفجار اختلافات فروخفته بين كشورهاي عربي حوزه خليج فارس شد. «وفيق السامرايي» در اين يادداشت گفته است كه اين بهترين فرصت براي عراق است تا در اين شرايط با هوشياري و ذكاوت، راهبرد سياسي خود را ترسيم كرده و روابط خود را با دو كشور تركيه و قطر در چارچوب منافع‌اش تقويت كند زيرا تهديد اساسي عراق از مركز تكفير در جهان (عربستان سعودي) است.
سايت خبري «العراق اليوم» نيز با اشاره به بالاگرفتن اختلافات بين عربستان و قطر از آن به عنوان «جنگ بين دو كشور اميرنشين حاشيه خليج فارس» ياد كرده است.
اين سايت خبري افزوده است كه بعد از جنگ بين عربستان و قطر، آيا دو شبكه خبري الجزيره كه وابسته به قطر است و العربيه كه متعلق به عربستان سعودي است، همديگر را تا نابودي كامل، تخريب مي‌كنند؟
در عراق و عموم جهان از الجزيره و العربيه به عنوان دو رسانه اصلي فتنه انگيزي در بين اعراب ياد مي‌شود كه اولي از آوار انحلال راديو «بي بي‌سي» عربي در اوايل دهه 90 قرن گذشته شكل گرفته و ديگري، با توافق با «مورداك» غول رسانه‌اي صهيونيست‌ها، در 2003(92ش) تاسيس شده است.
رسانه‌هاي عراق جنگ بستن سايت‌ها و خبرگزاري‌ها در بين كشورهاي حوزه خليج فارس كه مصر نيز به آن اضافه شد، به عنوان بخشي از عميق‌تر شدن اختلافات بين اين كشورها ياد كرده‌اند. در اظهارات منسوب به شيخ «تميم بن حمد بن خليفه آل ثاني» كه در خبرگزاري رسمي قطر منتشر شد، با اتهام دوحه به حمايت از تروريسم مخالفت كرده و بر خلاف بيانيه رياض، حمايت خود را از گروه‌هاي مقاومت اسلامي در منطقه بويژه جنبش حماس و اخوان المسلمين اعلام كرده است.
گرچه خبرگزاري قطر مدعي شده است كه سايت او مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته، اما لحظاتي بعد از آن، اظهارات وزير خارجه قطر مبني بر فراخوان سفراي قطر از كشورهاي حاشيه خليج فارس، سوء ظن‌ها را از اين اقدامات قطر در بين اميرنشين‌هاي حوزه خليج فارس بالا برد.
وزير خارجه قطر مدعي شد كه سخنان او را تحريف كرده‌اند اما موج حملات رسانه‌اي و تخريب‌هايي كه از سوي دو كشور عربستان و امارات ايجاد شد، بيش از پيش به اين اختلافات دامن زد.
كارشناسان معتقدند كه بروز و ظهور اين اختلافات آنهم به اين شكل تنها ساعاتي بعد از پايان اجلاس رياض، نشاندهنده بي‌اعتمادي جدي است كه بين شيوخ عرب حاشيه خليج فارس است و دونالد ترامپ با حضورش در منطقه - خواسته يا نخواسته- باعث انفجار اين اختلافات شده است.
وفيق السامرايي در واكنش به اين وضعيت در بين كشورهاي عرب حوزه خليج فارس تاكيد كرده است كه «شوراي همكاري خليج فارس، شكننده شده است.»
هريك از كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس از اشغال احتمالي سرزمين‌هاي خود توسط ديگر اعضاي شوراي همكاري نگران هستند و بخشي از اين نگراني به سالها قبل برمي گردد.
السامرايي در يادداشت خود نوشته است كه «يك مسئول بلندپايه عراق 20 سال قبل به نقل از امير سابق قطر به او گفته است كه قطر از اشغال سرزمين‌اش توسط همسايگان عرب نگران است.»
به اعتقاد كارشناسان، موافقت قطر با ايجاد پايگاه نظامي آمريكا در اين كشور، در اين راستا بوده است تا چتر حمايتي براي خود در برابر اشغال احتمالي ديگر اعضاي شورا بويژه عربستان سعودي، ايجاد كند.
اين درحالي است كه «الفرات نيوز» ارگان خبري وابسته به مجلس اعلاي اسلامي عراق نوشته است كه بعد از بروز اختلافات بين حاشيه نشين‌هاي حوزه خليج فارس، يك اختلاف جدي بين قطر و آمريكا نيز در راه است.
اين خبرگزاري علت اين امر را اظهارات «اد رويس» رئيس كميسيون امور خارجي در كنگره آمريكا دانسته كه از احتمال انتقال پايگاه نظامي آمريكا در قطر به كشور ديگري سخن گفته است. رويس افزوده است كه اگر قطر نخواهد از حمايت گروه‌هاي تندرو دست بردارد، آمريكا در انديشه جابجايي پايگاه نظامي خود در «العديد» قطر به يك كشور ديگر است.
قطر كه در طول سال‌هاي گذشته در حوادث سوريه در كنار عربستان و آمريكا و تركيه يك محور تشكيل داده بود اكنون به واسطه قرارداد 400 ميليارد دلاري رياض با واشنگتن، مطرود دولت آمريكا شده است.
اعتقاد كارشناسان اين است كه قطر نيز اگر مي‌خواهد همچنان از حمايت آمريكا برخوردار باشد بايد همان راهي را برود كه عربستان رفت و قراردادي ميلياردي با ترامپ ببندد تا دوباره زير چتر امنيتي آمريكا قرار گيرد.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON